• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Velferdsforskningsinstituttet (NOVA)
  • NOVA rapport
  • View Item
  •   Home
  • Velferdsforskningsinstituttet (NOVA)
  • NOVA rapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læringsmiljø og pedagogisk analyse.

Nordahl, Thomas
Report
Thumbnail
View/Open
858_1.pdf (857.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12199/4903
Date
2005
Metadata
Show full item record
Collections
  • NOVA rapport [437]
Abstract
 
 
I denne rapporten presenteres det faglige grunnlaget for LP-modellen og evalueringsresultatene fra utprøvingen av modellen i 14 grunnskoler. Evalueringen er gjennomført som et pre-post-design med kontrollgruppe som omfatter kartlegging ved prosjektstart og i sluttfasen av prosjektet i både prosjektskolene og kontrollskoler. I arbeidet med LP-modellen tar lærerne utgangspunkt i utfordringer i sin egen opplæring der de i samarbeid med andre lærere analyserer seg fram til hva som bidrar til at disse utfordringene eksisterer. Lærerne har her primært søkelyset på situasjonen og omgivelsene i skolen, og i mindre grad på den enkelte elev. På bakgrunn av dette velger lærerne tiltak og strategier i den enkelte skole ut fra forskningsbasert kunnskap om hva som virker og ikke virker. Resultatene av evalueringen viser at elevene i prosjektskolene klart har forbedret sine skolefaglige prestasjoner i sentrale fag som norsk, matematikk og engelsk. Videre har elevene utviklet bedre sosiale ferdigheter enn elevene i kontrollskolene, o gdet er blitt mindre bråk og uro i undervisningen. Disse positive elevresultatene har en sammenheng med at lærerne fremstår som tydelige voksenpersoner med gode relasjoner til elevene. Lærerne oppfattes som autoriteter av elevene ved at de både har et nært forhold til elevene og god kontroll og struktur på undervisningen.
 
Publisher
Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
Series
NOVA Rapport 19/05

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit