Sammendrag
I denne rapporten presenteres det faglige grunnlaget for LP-modellen og evalueringsresultatene fra utprøvingen av modellen i 14 grunnskoler. Evalueringen er gjennomført som et pre-post-design med kontrollgruppe som omfatter kartlegging ved prosjektstart og i sluttfasen av prosjektet i både prosjektskolene og kontrollskoler. I arbeidet med LP-modellen tar lærerne utgangspunkt i utfordringer i sin egen opplæring der de i samarbeid med andre lærere analyserer seg fram til hva som bidrar til at disse utfordringene eksisterer. Lærerne har her primært søkelyset på situasjonen og omgivelsene i skolen, og i mindre grad på den enkelte elev. På bakgrunn av dette velger lærerne tiltak og strategier i den enkelte skole ut fra forskningsbasert kunnskap om hva som virker og ikke virker. Resultatene av evalueringen viser at elevene i prosjektskolene klart har forbedret sine skolefaglige prestasjoner i sentrale fag som norsk, matematikk og engelsk. Videre har elevene utviklet bedre sosiale ferdigheter enn elevene i kontrollskolene, o gdet er blitt mindre bråk og uro i undervisningen. Disse positive elevresultatene har en sammenheng med at lærerne fremstår som tydelige voksenpersoner med gode relasjoner til elevene. Lærerne oppfattes som autoriteter av elevene ved at de både har et nært forhold til elevene og god kontroll og struktur på undervisningen.