Læringsaktiviteter og profesjonsorientering- et utviklingsarbeid i ny grunnskolelærerutdanning
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1401Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Thorsen, K.E. (2012). Læringsaktiviteter og profesjonsorientering- et utviklingsarbeid i ny grunnskolelærerutdanning. UNIPED, 35 (2)Sammendrag
Denne artikkelen har utgangspunkt i en studie knyttet til ulike arbeidsformer i faget pedagogikk og elevkunnskap i lærerutdanningen. Formålet
med artikkelen er å drøfte hvordan studentaktive læringsformer kan gi
ulike inntak til kunnskapsinnholdet i faget og bidra til profesjonsforståelse. Innledningsvis presenteres relevant forskning som belyser forhold
mellom teori og praksis i profesjonsutdanninger. Deretter beskrives tre
ulike arbeidsformer som studien har fokus på. Arbeidsformene gjennomføres i en klasse første studieår i den nye grunnskolelærerutdanningen for
5.–10. trinn. Studentenes erfaringer med arbeidsformene er dokumentert
i vurderingslogger. I tillegg er det gjennomført dybdeintervju med et
utvalg studenter. Analyse av data har utgangspunkt i Kvales fortolkings-kontekster: selvforståelse, kritisk (common sense) og teoretisk forståelse
(Kvale, 2009).