dc.contributor.author | Thorsen, Kirsten E. | en_US |
dc.date.accessioned | 2013-03-22T08:38:57Z | |
dc.date.available | 2013-03-22T08:38:57Z | |
dc.date.issued | 2012 | en_US |
dc.identifier.citation | Thorsen, K.E. (2012). Læringsaktiviteter og profesjonsorientering- et utviklingsarbeid i ny grunnskolelærerutdanning. UNIPED, 35 (2) | en_US |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 994414 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1401 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen har utgangspunkt i en studie knyttet til ulike arbeidsformer i faget pedagogikk og elevkunnskap i lærerutdanningen. Formålet
med artikkelen er å drøfte hvordan studentaktive læringsformer kan gi
ulike inntak til kunnskapsinnholdet i faget og bidra til profesjonsforståelse. Innledningsvis presenteres relevant forskning som belyser forhold
mellom teori og praksis i profesjonsutdanninger. Deretter beskrives tre
ulike arbeidsformer som studien har fokus på. Arbeidsformene gjennomføres i en klasse første studieår i den nye grunnskolelærerutdanningen for
5.–10. trinn. Studentenes erfaringer med arbeidsformene er dokumentert
i vurderingslogger. I tillegg er det gjennomført dybdeintervju med et
utvalg studenter. Analyse av data har utgangspunkt i Kvales fortolkings-kontekster: selvforståelse, kritisk (common sense) og teoretisk forståelse
(Kvale, 2009). | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitets- og Høgskolerådet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | UNIPED;35 (2) | en_US |
dc.subject | Arbeidsformer | en_US |
dc.subject | Lærerutdanning | en_US |
dc.subject | Profesjonsforståelse | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Læringsaktiviteter og profesjonsorientering- et utviklingsarbeid i ny grunnskolelærerutdanning | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |