Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorsen, Kirsten E.en_US
dc.date.accessioned2013-03-22T08:38:57Z
dc.date.available2013-03-22T08:38:57Z
dc.date.issued2012en_US
dc.identifier.citationThorsen, K.E. (2012). Læringsaktiviteter og profesjonsorientering- et utviklingsarbeid i ny grunnskolelærerutdanning. UNIPED, 35 (2)en_US
dc.identifier.issn1500-4538en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 994414en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1401
dc.description.abstractDenne artikkelen har utgangspunkt i en studie knyttet til ulike arbeidsformer i faget pedagogikk og elevkunnskap i lærerutdanningen. Formålet med artikkelen er å drøfte hvordan studentaktive læringsformer kan gi ulike inntak til kunnskapsinnholdet i faget og bidra til profesjonsforståelse. Innledningsvis presenteres relevant forskning som belyser forhold mellom teori og praksis i profesjonsutdanninger. Deretter beskrives tre ulike arbeidsformer som studien har fokus på. Arbeidsformene gjennomføres i en klasse første studieår i den nye grunnskolelærerutdanningen for 5.–10. trinn. Studentenes erfaringer med arbeidsformene er dokumentert i vurderingslogger. I tillegg er det gjennomført dybdeintervju med et utvalg studenter. Analyse av data har utgangspunkt i Kvales fortolkings-kontekster: selvforståelse, kritisk (common sense) og teoretisk forståelse (Kvale, 2009).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitets- og Høgskolerådeten_US
dc.relation.ispartofseriesUNIPED;35 (2)en_US
dc.subjectArbeidsformeren_US
dc.subjectLærerutdanningen_US
dc.subjectProfesjonsforståelseen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleLæringsaktiviteter og profesjonsorientering- et utviklingsarbeid i ny grunnskolelærerutdanningen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel