Browsing ODA Open Digital Archive by Title
Now showing items 8661-8680 of 17143
-
Kompetanse og rekruttering i kommunale helse- og omsorgstjenester: Kompetanseløftets effekter i kommunene
(NIBR-notat 2014:110, Notat, 2014)Last ned gratis Kompetanseløftet 2015 (K2015) er regjeringens kompetanse og rekrutteringsplan for de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Evalueringen er et samarbeid mellom NIBR og NIFU. Den studerer kommunenes bruk, ... -
Kompetanse, opplæring og mangfold
(AFI Rapport 2011:6, Report, 2011)I denne rapporten diskuterer forskerne Enehaug, Heidi og Steinar Widding utfordringer som kan oppstå i mangfoldige arbeidsmiljøer. Det legges vekt på hvordan bedriftsintern språkopplæring kan brukes som et verktøy for ... -
Kompetanse, opplæring og mangfold
(AFI Rapport 2011:6, Research report, 2011)I denne rapporten diskuterer forskerne Enehaug, Heidi og Steinar Widding utfordringer som kan oppstå i mangfoldige arbeidsmiljøer. Det legges vekt på hvordan bedriftsintern språkopplæring kan brukes som et verktøy for ... -
Kompetanse- og utdanningsbehov innenfor trygde- og arbeidsmarkedsetaten
(NOVA Rapport 11/02, Research report, 2002)Det stilles stadig høyere krav til utdannelse i arbeidslivet. Dette gjelder også for offentlig forvaltning. Hvordan man kan sikre kvalifisert personell, er en stor utfordring både for etatene og for utdanningssystemet. ... -
Kompetanse- og utdanningsbehov innenfor trygde- og arbeidsmarkedsetaten
(NOVA Rapport 11/02, Research report, 2002)Det stilles stadig høyere krav til utdannelse i arbeidslivet. Dette gjelder også for offentlig forvaltning. Hvordan man kan sikre kvalifisert personell, er en stor utfordring både for etatene og for utdanningssystemet. ... -
Kompetansebegrepet i profesjonsutdanning
(Småskrift, Working paper, 2010)I denne artikkelen vil jeg redegjøre for hva begrepet kompetanse innebærer og gjøre noen refleksjoner om hvordan kompetansebegrepet lar seg benytte i en profesjonsutdanning . -
Kompetansebegrepet. Undervisning, underveis- og sluttvurdering etter fagfornyelsen
(Working paper, 2020-05-20)Innholdet i dette notatet er basert på eksamensbesvarelser i profesjonsfag, tredje år, avsluttende eksamen i yrkesfaglærerutdanningen for restaurant-og matfag ved OsloMet. Temaet i eksamensoppgaven var «Hvilken betydning ... -
Kompetanseheving i psykisk helsearbeid
(NIBR-notat 2004:135, Notat, 2004)Last ned gratis Notatet behandler den tverrfaglige videreutdanningen i psykisk helsearbeid og SEPREP tverrfaglig videreutdanning. Problemstillingen er hvordan videreutdanningene forholder seg til sentrale målsettinger i ... -
Kompetanseheving i verdikjeden til småskala mat i Innlandet
(NIBR-notat 2006:134, Notat, 2006)Last ned gratis Notatet beskriver dagens ordninger for støtte til småskala matproduksjon og peker på noen trekk ved bedriftenes kompetansebehov. Det blir beskrivet en modell for hvordan et mulig kompetansesenter i form ... -
Kompetanseintensive næringer og tjenester
(NIBR-rapport 2010:20, Report, 2010)Økt utdanningsnivå og vekst av kompetansearbeidsplasser er trekk ved kunnskapassamfunnets utvikling. I rapporten beskrives lokalisering og regional utvikling for yrkesbefolkningen med høgere utdanning samt for arbeidsplasser ... -
Kompetanseløftet 2015 - kommunenes deltakelse
(NIBR-notat 2009:103, Notat, 2009)Last ned gratis Basert på resultatene fra surveyen til kommunene er kommunene svært positive til Kompetanseløftet 2015.Formålet med satsingen synes å være godt tilpasset behovet ute i kommunene og kommunene oppgir jevnt ... -
Kompetanseløftet 2015 - Konsekvenser i kommunene?
(NIBR-notat 2015:102, Notat, 2015)Last ned gratis Som et ledd i Kompetanseløftet 2015 kan kommunene søke Fylkesmannen om tilskudd til utdanning og videreutdanning av personell, samt kursvirksomhet. I dette notatet studerer vi utvikling i antall personer ... -
Kompetansemål i et yrkesopplæringsperspektiv Om formulering av kompetansemål i en yrkesfaglig læreplan
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 7, No. 1, Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen handler om utformingen av nye kompetansemål i den nye vg1-læreplanen for utdanningsprogrammet restaurant- og matfag etter fagfornyelsen som ble iverksatt høsten 2020. Det er lett å tenke på kompetansemålene ... -
Kompetansemobilisering og indre motivasjon. Betydningen av kompetansemobilisering og autonomi for indre motivasjon i jobb
(Master thesis, 2022)Organisasjoner investerer store ressurser i kompetanse for å skape verdi, men for at dette skal skje må kompetansen utnyttes på en gunstig måte. I denne masteroppgaven bidrar vi med en alternativ tilnærming til eksisterende ... -
Kompetanseoverføring i lærende organisasjoner. En kvalitativ studie av kompetanseoverføring i helse –og oppvekstsektoren.
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Masteroppgaven dokumenterer en studie om kompetanseutvikling og kunnskapsoverføring i to ulike institusjoner innen helse -og oppvekstsektoren. Kompetanse er mer enn ferdigheter eller kunnskap. Det handler om evnen til ... -
Kompetansesenter for yrkesfag. Rapport fra forprosjektet
(Research report, 2018)Høsten 2016 vedtok høgskolestyret ved Høgskolen i Oslo og Akershus å spille inn en nasjonal satsning på yrkesfag til 2018-statsbudsjettets satsinger utenfor rammen. Satsningen inkluderer etablering av et kompetansesenter ... -
Kompetansesenteret for gjeldsrådgivning i Nord-Trøndelag. Sluttrapport fra en følge-evaluering
(Rapport;8-2020, Research report, 2020)Nord-Trøndelag-prosjektet har vært et unikt prosjekt i norsk sammenheng. Dette er det eneste eksemplet på en regional sentralisering av kreditorforhandlingene, hvor 23 kommuner i Nord-Trøndelag samarbeider gjennom sju ... -
Kompetansestrategi og endringskapasitet i arbeidsinkluderingsbransjen. Har dette medført til endrede resultater ?
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven har som formål å belyse om arbeidsinkluderingsbedriftene (AI-bedriftene) har klart å endre sin kompetansestrategi sett i lys av konkurranseutsetting av tiltak og NAV sine endrede krav til forhåndsgodkjente ... -
Kompetanseutvikling
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Problemstillingen i dette prosjektet er «Hvordan kan man legge til rette for kompetanseutvikling for lærere?». Hensikten med denne forskningen er å vise en måte å tilrettelegge for kompetanseutvikling for lærere. Jeg ... -
Kompetanseutvikling hos veiledere i Kvalifiseringsprogrammet
(Fontene forskning;7(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)Artikkelen omhandler opplæringsprogrammet og oppfølgingsmodellen «Helhetlig, prinsippstyrt og metodisk tilnærming» (HPMT) i lys av kompetanseutvikling hos veiledere innen Kvalifiseringsprogrammet. HPMT ble utviklet ...