• Indigenous communities and influenza: protocol for a systematic review and meta-analysis 

      Alves, Daniele Evelin; Røgeberg, Ole; Sattenspiel, Lisa; Mamelund, Svenn-Erik (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Background Several studies have documented that specific Indigenous groups have been disproportionately affected by previous pandemics. The objective of this paper is to describe the protocol to be used in a review and ...
    • Individuell Oppfølging - Sluttevaluering av et forsøksprosjekt i Østfold 

      Frøyland, Kjetil; Spjelkavik, Øystein (AFI Notat 2006:1, Research report, 2006)
      Individuell Oppfølging (IO) var et 2-årig prosjekt (2003-2005) for å prøve ut en modell som skulle øke overgangen til jobb blant yrkeshemmede arbeidssøkere. Prosjektet ble ledet av Aetat Sarpsborg, hovedkontor for Østfold. ...
    • Individuell oppfølging av unge i ferd med å havne utenfor skole og arbeid 

      Bragdø, Annlaug; Spjelkavik, Øystein (AFI Rapport 2013:9, Report, 2013)
      Prosjektet ”Overganger, samarbeid og koordinering” (OSK) ble gjennomført 2009 – 2012 og var knyttet til skolefrafallsproblematikk i Lindesnesregionen. Prosjektet var finansiert av NAV Farve, med delfinansiering fra ...
    • Inkludering av ungdom i skole eller arbeid 

      Frøyland, Kjetil (AFI Rapport 2012:20, Report, 2012)
      Tettere samarbeid mellom tjenestene og god oppfølging gir bedre grunnlag for inkludering av utsatt ungdom i skole eller arbeid. Første delrapport viser at det kan være fornuftig å etablere regelmessig samarbeid både på ...
    • Inkludering av ungdom i skole eller arbeid - 2 

      Frøyland, Kjetil; Fossestøl, Knut (AFI Rapport 2014:1, Research report, 2014)
      Arbeidsforskningsinstituttet fikk høsten 2011 i oppdrag av Arbeids- og velferdsdirektoratet å evaluere et pågående utviklingsarbeid rettet mot utsatt ungdom i 13 ulike prosjektområder. Fra 2012 kom to nye prosjektområder ...
    • Inkludering av unge i skole, arbeid og samfunn – en sammenstilling av kunnskap fra nordisk forskning 

      Frøyland, Kjetil; Ballo, Jannike. G; Anne, Leseth; Talieh, Sadeghi; Abdelzadeh, Ali; Anvik, Cecilie. H; Alecu, Andreea. I; Einarsdóttir, Margrét; Gaini, Firouz; Görlich, Anne; Julkunen, Ilse; Larsen, Christina V. L. (Rapport;2022:02, Report, 2022-03-10)
      Kompetansesenter for arbeidsinkludering (KAI) ved OsloMet fikk høsten 2019 i oppdrag fra AID og Nordisk Ministerråd å utarbeide en kunnskapssammenstilling av relevant nordisk forskningslitteratur om utsatte unge, utenforskap ...
    • Inkluderingskompetanse i NAV - Evaluering av forsøket Kjerneoppgaver i NAV 

      Spjelkavik, Øystein; Mamelund, Svenn-Erik; Schafft, Angelika (AFI-Rapport 2016:05, Research report, 2016)
      «Kjerneoppgaver i NAV–kontor» (2012 – 2016) var et forsøk ved fem NAV-kontor der NAV gjennomfører avklarings- og oppfølgingstjenester i egen regi som alternativ til kjøp av slike tjenester i form av tiltak fra eksterne ...
    • Inkluderingskompetanse som samskaping - Underveisrapport 

      Spjelkavik, Øystein; Enehaug, Heidi; Schafft, Angelika (AFI-notat;2022:01, Working paper, 2022-03-25)
      Prosjektet «Inkluderingskompetanse som samskaping» (2020–2023) er finansiert av NAV FoU. Forsknings- og utviklingsprosjektet har to overordnede mål: 1) Utvikle praksisnære læringsmodeller for utvikling av inkluderingskompetanse ...
    • Integreringsprosessen på det lokale NAV-kontoret - Tidlig fase av iverksettelse av NAV-reformen 

      Klemsdal, Lars (AFI Notat 2008:15, Report, 2008)
      Notatet handler om iverksettelsesprosessene av NAV-reformen ute på de lokale kontorene. Det undersøker betydningen av valg av inteGrimsmo, Asbjørnjonsmodell for selve integreringsprosessen. I tillegg undersøkes betydningen ...
    • International migration of researchers and gender imbalance in academia—the case of Norway 

      Wendt, Kaja Kathrine; Gunnes, Hebe; Aksnes, Dag W. (Scientometrics;, Peer reviewed; Journal article, 2022-06-08)
      Female representation among students and graduates in higher education is growing internationally. This is a promising trend for achieving gender balance in top positions in academia. But there is still a long way to go, ...
    • Is the disability wage gap a gendered inequality? Evidence from a 13-year full population study from Norway 

      Ballo, Jannike Gottschalk (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Recent research has confirmed the employment disadvantages of disabled people, but disability wage gaps in interaction with gender have not been sufficiently explored. This article asks how the disability wage gap can ...
    • “It is Very Difficult for us to Separate Ourselves from this System”: Views of European Researchers, Research Managers, Administrators and Governance Advisors on Structural and Institutional Influences on Research Integrity 

      Kennedy, Mari-Rose; Deans, Zuzana; Breit, Eric Martin Alexander; Ampollini, Ilaria; Bucchi, Massimiano; Seppel, Külliki; Vie, Knut Jørgen; Ter Meulen, Ruud (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Research integrity is fundamental to the validity and reliability of scientific findings, and for ethical conduct of research. As part of PRINTEGER (Promoting Integrity as an Integral Dimension of Excellence in Research), ...
    • Jakten på de gode modeller 

      Gamperiene, Migle; Bull, Helga (AFI Notat 2006:4, report, 2006)
      Inkludering av mennesker med nedsatt funksjonsevne i arbeidslivet er en sentral politisk målsetting i de fleste europeiske land. I Norge adresseres dette problemområdet til blant annet IA-avtalens delmål 2. ”Flexicurity” ...
    • Jakten på den bærekraftige fleksibiliteten 

      Ellingsen, Dag; Underthun, Anders; Wathne, Christin Thea; Grimsmo, Asbjørn; Ingelsrud, Mari Holm (AFI FoU-resultat 2016:08, Research report, 2016)
      Denne rapporten oppsummerer to års arbeid med å forstå bemanningsbransjen i lys av det utfordrende begrepet “bærekraftig fleksibilitet”. Vi har brukt en blanding av kvalitative intervjuer med ansatte i bransjen, og en ...
    • Jammen hjalp det ikke! 

      Pålshaugen, Øyvind; Borg, Elin (AFI FoU-resultat 2018:08, Research report, 2018)
      Prosjektet «Skolen som arena for barn og unges psykiske helse» er gjennomført på oppdrag av Helsedirektoratet (Hdir) og Utdanningsdirektoratet (Udir) i perioden mai 2013–juni 2018. Direktoratene ønsket å iverksette et ...
    • Jeg forener? Organisasjonsevaluering av UNiO 

      Bergene, Ann Cecilie; Hansen, Per Bonde (AFI Rapport 2015:7, Report, 2015)
      AFI har på oppdrag fra organisasjonsutvalget i Unio gjennomført en organisasjonsevaluering som innebefatter både en evaluering av Unios nåværende organisering og hvordan denne kan videreutvikles. Rapporten kombinerer ...
    • «Jeg vil ikke ha oppmerksomhet, men jeg vil ikke være usynlig» 

      Lundberg, Camilla S.; Sørlie, Anniken; Egeland, Cathrine; Solberg, Anne Grethe (AFI-rapport;2024:09, Report, 2024-04-15)
      På oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har Arbeidsforskningsinstituttet og Institutt for sosialfag ved OsloMet – storbyuniversitetet gjennomført studien. Ett formål var å utvide kunnskapsgrunnlaget om ...
    • Jeg vil ikke stå utenfor - Arbeid og utdanning med brukernes øyne 

      Norvoll, Reidun (AFI Notat 2011:10, Research report, 2011)
      I de senere årene har det vært økt fokus på psykisk helse, utdanning og arbeid. På denne bakgrunn har Erfaringskompetanse.no bedt AFI undersøke hvilke faktorer personer med psykiske vansker selv opplever og erfarer som ...
    • Jobbfellesskap i et nedstengt arbeidsliv 

      Dahl, Elin Moen; Falkum, Eivind (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I denne studien undersøkes betydningen av den koronarelaterte nedstengningen av norsk arbeidsliv for opplevelsen av jobbfellesskap. Dette gjøres ved å undersøke 1) om det har vært noen endring i opplevd jobbfellesskap fra ...