Blar i SIFO Rapport på tittel
Viser treff 112-131 av 329
-
Holdninger til eiendomsmeglere og grunner til å selge bolig selv
(Fagrapport 6-2012, Report, 2012)En undersøkelse rettet mot et representativt utvalg av befolkningen viser at 71 prosent ønsker å benytte megler dersom de skal selge bolig i dag. 15 prosent vil benytte megler eller advokat kun til oppgjør, fire prosent ... -
Husholdningenes innkjøps- og spisemønster under pandemien
(Rapport;15-2021, Report, 2021)Dette prosjektet har tatt sikte på å innhente kunnskap om befolkningens reaksjoner under pandemien med hensyn til innkjøps- og spisemønster. Dette har blitt vurdert i lys av strategier for matvareberedskap og matforsyning ... -
Husholdsøkonomi og likestilling
(Oppdragsrapport 6-2013, Report, 2013)Rapportens tema er husholdsøkonomi og likestilling. Diverse litteratur på feltet blir presentert, samt en del data fra norske hushold. I rapporten inngår et spørreskjema for en videre oppfølging av husholdsøkonomi og ... -
Hva koster gratis?
(Oppdragsrapport nr. 11-2016, Report, 2016)«Det er gratis, og det skal det fortsette å være» er den inviterende meldingen når du logger deg på Facebook. På en måte kan vi si at prosjektet som denne rapporten er et resultat av, nettopp ønsker å undersøke hvor gratis ... -
Hvem taper i markedene? Hvilke markeder er problematiske?
(Oppdragsrapport 12-2016, Report, 2016)På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementets forbrukeravdeling følger SIFO EU-kommisjonens forbrukerstudier, med særlig vekt på̊ Consumer Markets Scoreboards. Disse gjennomføres nå hvert annet år blant forbrukere ... -
Hverdagsteknologi - forbrukernes hjelpemidler i velferdssamfunnet?
(Oppdragsrapport steknologi.pdf, Report, 2016)Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved HiOA har på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet utredet eventuelle behov og muligheter for å utvikle en informasjonsportal om og for hverdagsteknologi og velferdsteknologi. ... -
Hvilke faktorer påvirker forbrukernes spisemønster av fisk og sjømat?
(SIFO-rapport;6-2023, Report, 2023)Gjennom en spørreundersøkelse blant nordmenn finner vi at de fleste mener at fisk smaker godt. Vi finner videre at det er vanlig å spise fisk/sjømat til middag 1-2 ganger i uken. Dvs. det spises mindre fisk enn anbefalingene ... -
Hvordan fungerer forbrukermarkedene i Norge?
(Oppdragsrapport 3-2015, Report, 2015)Nummer: Oppdragsrapport nr. 3-2015 Tilknyttede prosjekter EU Scoreboard og FFU -
Hvordan går det med folks økonomi i koronatider?
(Rapport;5-2020, Research report, 2020)Denne rapporten omhandler resultater fra den første spørreundersøkelsen i en serie av surveyer om effekter av koronakrisen for folks privatøkonomi. Etter de første tre ukene er 8 prosent av husholdene — eller 192.000 hushold ... -
Hvordan mestrer unge voksne forbrukerrollen?
(Oppdragsrapport 1-2016, Report, 2016)Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Men de har betydelig kjøpekraft, ... -
Hvordan vurderer norske forbrukere utvalgte markeder? Hovedresultater fra Markets Monitoring Survey runde 1 og 2.
(Rapport;14-2021, Report, 2021)Sett under ett har norske forbrukere et noe høyere nivå av tillit til markedene sammenlignet med forbrukere i EU27. Andelene av forbrukere i Norge som opplever problemer er - for de fleste markedene – på omtrent samme nivå ... -
Hvorfor går klær ut av bruk?
(Rapport 3-2001, Report, 2001)Denne rapporten handler om hvorfor kvinner slutter å bruke klær og ønsker å kvitte seg med dem. Årsakene til avhending diskuteres i forhold til kvinnenes klesvaner. Klesvaner er både hvordan vi kler oss, og hva vi tenker ... -
”Hvorfor kan ikke bare alle produkter være bærekraftige?” Hvordan forbrukere oppfatter og påvirkes av markedsføring med bærekraftpåstander
(Rapport;16-2021, Report, 2021)Formålet med denne rapporten er å få en bedre forståelse av hvordan markedsføring med bærekraftpåstander kommuniseres til norske forbrukere gjennom nettbutikker og sosiale medier, og hvordan forbrukerne oppfatter og håndterer ... -
Hvorfor ser jeg denne reklamen? Forbrukerutfordringer ved personalisert annonsering i digitale medier
(SIFO-rapport;1-2024, Report, 2024)Rapporten tar utgangspunkt i personalisering av reklameinnhold rettet mot forbrukere i digitale medier. Forbrukere har i dag selv et stort ansvar for å samtykke til bruk av både personlige og sensitive (særlige kategorier) ... -
Hvorfor øker antall gjeldsordningssaker i Oslo?
(Report, 2013)Antall åpnede gjeldsordningssaker i Oslo har steget fra 180 i 1999 og 212 i 2004 til 445 i 2011. Ved å sammenligne et representativt antall åpnede saker fra de tre årene har den foreliggende rapporten som mål å identifisere ... -
I år som i fjor – en landsrepresentativ studie av antatte julegavekostnader 2001
(Oppdragsrapport 24-2001, Report, 2001)Nummer: 24-2001 -
Identitetstyveri
(Oppdragsrapport 6-2011, Report, 2011)I denne rapporten ser vi på utbredelse av identitetstyverier i Norge. 6,8 prosent av befolkningen på 18 år og eldre sier de er blitt utsatt for identitetstyveri en eller flere ganger. Vi har anslått dette til å utgjøre ca ... -
Identitetstyveri i tillitsfulle systemer
(Oppdragsrapport 2-2010, Report, 2010)Identitetstyveri – eller uautorisert tilegning og misbruk av en annens identitet - benyttes i ulike former for svindel og representerer i følge Datatilsynet (2009) en risiko for norske enkeltpersoner og bedrifter i form ... -
Ikke drikk vann fra springen!
(Oppdragsrapport 1-2008, Report, 2008)I oktober 2007 ble det funnet parasitter i drikkevannet på tre steder i Oslo som får drikkevann fra Oset vannrenseanlegg. Som et føre-var-tiltak ble det anbefalt å ikke drikke vann direkte fra springen, men å koke det i ... -
Ikke-vestlige forbrukere og sunnhetsmerking av næringsmidler
(Report, 2009)Dette er en mindre kvalitativ undersøkelse av ikke-vestlige forbrukeres oppfatninger og bruk av sunnhetsmerking av mat basert på observasjoner i butikk og kvalitative intervjuer med 10 innvandrerkvinner i Alna bydel i ...