• Gårdshandel som innkjøpsaktivitet og fritidsopplevelse 

      Schjøll, Alexander; Vittersø, Gunnar (Oppdragsrapport 3-2010, Report, 2010)
      Formålet med denne rapporten er å undersøke omfanget og betydningen av gårdsmat og gårdshandel som et tilbud til forbrukere og ferierende turister i Norge. Rapporten diskuterer spesielt hvordan gårdshandel inngår som del ...
    • Gjeldsordninger i velstands-Norge 

      Tufte, Per Arne; Poppe, Christian (Oppdragsrapport 7-2005, Report, 2005)
      Analysen er basert på en gjennomgang av 193 gjeldsordningssaker ved Oslo byfogdembete — 97 fra 1999 og 96 fra 2004. Sammensetningen av søkergruppen på de to måletidspunktene sammenliknes for å identifisere variasjoner i ...
    • Gjeldsordninger under press 

      Poppe, Christian (Oppdragsrapport 3-2005, Report, 2005)
      Analysen er basert på en gjennomgang av 78 endringssaker ved Oslo byfogdembete i 2003. Rapporten tar bl.a. for seg begrunnelsene for begjæringene, de økonomiske endringene som er skjedd i skyldnernes økonomi siden ...
    • GMO-mat eller ikke: Har det vært endringer i forbrukernes syn på genmodifisert mat fra 2017 til 2020? 

      Bugge, Annechen Bahr (Rapport;3-2020, Research report, 2020)
      GMO-teknologien har i en årrekke vært gjenstand for offentlig debatt i Norge og i mange andre land. Diskusjonen omhandler muligheter, bruk, fordeler, risikoer, trygghet og begrensninger. I denne studien har vi sett nærmere ...
    • Gode intensjoner søker eierskap 

      Brusdal, Ragnhild; Borch, Anita (Rapporter 13-2010, Report, 2010)
      Retningslinjene for markedsføring mot barn og unge er løst forankret og trenger et klarere eierskap skal de fungere Tilknyttede prosjekter none
    • Grensehandel Sverige og Danmark 2004 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 9-2004, Report, 2004)
      Nordmenn handler andre varer i Sverige enn i Danmark. I Sverige er det en større andel som handler kjøtt, meierivarer og andre matvarer, mens i Danmark er det relativt flere som handler vin og brennevin. Nordmenn handler ...
    • Grunnlagsdokument – forbrukervinkling på Public Key Infrastructure (PKI) 

      Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 8-2004, Report, 2004)
      I denne rapporten anlegges et forbrukerperspektiv på utviklingen av PKI i Norge. Det vil si at vi bygger opp argumentasjonen rundt forbrukernes posisjon, deres holdninger og atferd, og benytter dette som bakgrunn for å ...
    • Grønne kalkulatorer 2012 

      Borch, Anita (Report, 2013)
      Grønne kalkulatorer er online tjenester som er utviklet for å hjelpe forbrukere å velge grønt ved å beregne miljøbelastningen av eget forbruk. Basert på en studie av 13 grønne kalkulatorer, konkluderer denne studien med ...
    • Gulrot og kålrot 

      Dragland, Steinar; Olsen, Nina Veflen; Vittersø, Gunnar; Rødbotten, Marit (Oppdragsrapport 12-2005, Report, 2005)
      Til tross for at norske forbrukere møter et lite variert tilbud av gulrot og kålrot i butikkene bidrar vaner, sosiale og kulturelle normer - samt aktuelle samfunnsdebatter på matområdet - til å befeste gulrot og kålrot ...
    • Handel av reiserelaterte tjenester blant “profesjonelle” aktører i Norge og USA 

      Kjørstad, Ingrid; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 12-2001, Report, 2001)
      Nummer: 12-2001
    • Har hvitevarenes levetid endret seg fra 1998 til 2017? 

      Strandbakken, Pål; Lavik, Randi (Oppdragsrapport nr. 2-2018, Report, 2018)
      Mellom 1998 og 2017 har tiden som forbruker beholder et produkt, det vi her kaller for levetiden på kjøleskap i norske husholdninger, falt med gjennomsnittlig halvannet år. Tilsvarende, i samme periode har levetiden på ...
    • Helse- og miljøfarlige kjemikalier 

      Tufte, Per Arne; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 3-2000, Report, 2000)
      Denne rapporten bygger på resultater fra en publikumsundersøkelse utført på oppdrag fra, og i samarbeid med; Riksrevisjonen. Oppdragets formål var å foreta en representativ publikumsundersøkelse knyttet til ...
    • Hindringer for mobilitet i bankmarkedet 

      Borgeraas, Elling; Berg, Lisbet (Fagrapport 2-2004, Report, 2004)
      Nummer: 2-2004 Hvorfor skifter ikke bank-kundene til rimeligste bank? Basert på denne studien kan vi skille mellom fire forskjellige kunderelasjoner som vil bidra til manglende mobilitet. Én type relasjon føres tilbake ...
    • Holdninger til eiendomsmeglere og grunner til å selge bolig selv 

      Stamsø, Mary Ann (Fagrapport 6-2012, Report, 2012)
      En undersøkelse rettet mot et representativt utvalg av befolkningen viser at 71 prosent ønsker å benytte megler dersom de skal selge bolig i dag. 15 prosent vil benytte megler eller advokat kun til oppgjør, fire prosent ...
    • Husholdningenes innkjøps- og spisemønster under pandemien 

      Throne-Holst, Harald; Dulsrud, Arne; Tangeland, Torvald; Kjærnes, Unni (Rapport;15-2021, Report, 2021)
      Dette prosjektet har tatt sikte på å innhente kunnskap om befolkningens reaksjoner under pandemien med hensyn til innkjøps- og spisemønster. Dette har blitt vurdert i lys av strategier for matvareberedskap og matforsyning ...
    • Husholdsøkonomi og likestilling 

      Brusdal, Ragnhild (Oppdragsrapport 6-2013, Report, 2013)
      Rapportens tema er husholdsøkonomi og likestilling. Diverse litteratur på feltet blir presentert, samt en del data fra norske hushold. I rapporten inngår et spørreskjema for en videre oppfølging av husholdsøkonomi og ...
    • Hva koster gratis? 

      Throne-Holst, Harald; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport nr. 11-2016, Report, 2016)
      «Det er gratis, og det skal det fortsette å være» er den inviterende meldingen når du logger deg på Facebook. På en måte kan vi si at prosjektet som denne rapporten er et resultat av, nettopp ønsker å undersøke hvor gratis ...
    • Hvem taper i markedene? Hvilke markeder er problematiske? 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 12-2016, Report, 2016)
      På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementets forbrukeravdeling følger SIFO EU-kommisjonens forbrukerstudier, med særlig vekt på̊ Consumer Markets Scoreboards. Disse gjennomføres nå hvert annet år blant forbrukere ...
    • Hverdagsteknologi - forbrukernes hjelpemidler i velferdssamfunnet? 

      Kjørstad, Ingrid; Slettemeås, Dag; Strandbakken, Pål (Oppdragsrapport steknologi.pdf, Report, 2016)
      Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved HiOA har på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet utredet eventuelle behov og muligheter for å utvikle en informasjonsportal om og for hverdagsteknologi og velferdsteknologi. ...
    • Hvilke faktorer påvirker forbrukernes spisemønster av fisk og sjømat? 

      Uldahl, Maria; Bugge, Annechen Bahr; Schjøll, Alexander (SIFO-rapport;6-2023, Report, 2023)
      Gjennom en spørreundersøkelse blant nordmenn finner vi at de fleste mener at fisk smaker godt. Vi finner videre at det er vanlig å spise fisk/sjømat til middag 1-2 ganger i uken. Dvs. det spises mindre fisk enn anbefalingene ...