• Barn og Internett-reklame 

      Kjørstad, Ingrid (Rapport 7-2000, Report, 2000)
      Formålet med rapporten er å gi et innblikk i hvilken kunnskap og forståelse 12-åringer har for ulike former for reklame på Internett. Internett er et relativt nytt medium, men allerede en naturlig del av hverdagen for mange ...
    • Barn og internettkoblede leker og teknologier – IoT 

      Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav; Slettemeås, Dag; Storm-Mathisen, Ardis (Oppdragsrapport nr. 8-2017, Report, 2017)
      Dette prosjektet undersøker norske barns tilgang til nett-tilkoblede leker og teknologier (IoT). Tall fra SIFO-surveyen gir et oversiktsbilde over hva norske husholdninger har av denne type teknologier. Sammen med en ...
    • Barn og unge i den nye mediehverdagen - etnisitet, kultur og tradisjon 

      Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 1-2007, Report, 2007)
      RAM-støttet oppdragsrapport om foreldres holdninger og strategier i forhold til barnas mediebruk, spesielt ift digital medieteknologi. I tillegg til holdninger og vurderinger tar den for seg praktisk medieregulering i ...
    • Barn og unges digitale kompetanse: Unges erfaringer og perspektiver som utgangspunkt for en utvidet digital kompetanseforståelse 

      Reich, Clara Julia; Slettemeås, Dag; Steinnes, Kamilla Knutsen (SIFO-rapport;9-2022, Report, 2022)
      Denne rapporten ser nærmere på barn og unges digitale (forbruker)kompetanse, og hvordan barns digitale oppvekst kan bli så trygg som mulig. Hovedproblemstillingen tar utgangspunkt i de unges erfaringer på ulike digitale ...
    • Barn og unges forbruk: klær, mat og kropp 

      Roos, Gun; Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi; Haugrønning, Vilde; Bugge, Annechen Bahr; Skuland, Silje Elisabeth; Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Fiane (Rapport;13-2020, Research report, 2020)
      Denne rapporten, som i hovedsak er basert på en spørreundersøkelse om barn, klær, mat og kropp blant foreldre med barn i alderen 1-16 år, beskriver barn og unges forbruk av klær og mat og hvordan de forholder seg til kropp, ...
    • Barn som forbrukere av kommersielle nettsamfunn 

      Ånestad, Siv Elin; Brusdal, Ragnhild; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport 5-2010, Report, 2010)
      Barn blir forbrukere i kommersielle nettsamfunn hvor det tilrettelegges for at de kan kjøpe virtuelle varer og tjenester, og betale via for eksempel mobiltelefon. Utgangspunkt for dette prosjektet var uttrykk for bekymringer, ...
    • Barndommens små voksne 

      Ukjent forfatter (Fagrapport 4-2006, Research report, 2006)
      Debatter i media den siste tiden har vist en økt bekymring for markedsføringen i det offentlige rom, med spesielt bekymring for en seksualisering av barndommen. Rapporten tar for seg barnemoten og fremstillingen av barn i ...
    • Barns bruk av mobiltelefon og nettbrett 

      Kjørstad, Ingrid; Storm-Mathisen, Ardis (Fagrapport 2-2015, Report, 2015)
      Nummer: Fagrapport nr.2-2015 Pressemelding Tilknyttede prosjekter Barns spilling på smartmobil og nettbrett Nyheter
    • Barns digitale forbrukervern. En kunnskapsgjennomgang om digital sårbarhet og negative konsekvenser ved kommersiell påvirkning 

      Slettemeås, Dag; Laamanen, Mikko (SIFO-rapport;10-2023, Report, 2023)
      Kunnskapsgjennomgangen viser at den kommersielle påvirkningen i barn og unges digitale hverdag er blitt mer personlig, kompleks, skjult og allestedsnærværende, og utfordrer deres digitale forbrukervern på svært mange måter. ...
    • Barns forbruk i videospill og hvordan det påvirker sosiale relasjoner. Delrapport 2 fra prosjektet «Pay to play» 

      Reich, Clara Julia; Steinnes, Kamilla Knutsen (SIFO-rapport;13-2023, Report, 2023)
      Barn er aktive brukere av videospill, hvor de legger igjen både tid og penger. Formålet med rapporten er å gi oversikt over ulike digitale varer barn kjøper, deres refleksjoner rundt manipulerende spilldesign, og hvilken ...
    • Barrierer for gode energiløsninger i husholdningene 

      Strandbakken, Pål (Oppdragsrapport 12-2006, Report, 2006)
      Nummer: 12-2006
    • Barrierer i funksjonshemmedes forbrukerhverdag 

      Kjørstad, Ingrid; Slettemeås, Dag; Borch, Anita (Oppdragrapport 5-2016, Report, 2016)
      Denne rapporten omhandler hvilke barrierer funksjonshemmede møter som forbrukere, slik de er beskrevet av seks representanter fra fire organisasjoner: (1) Norges blindeforbund (NBF), (2) Norges handikapforbund (NHF), 3) ...
    • Betalingsproblemer 1999-2000 

      Poppe, Christian (Oppdragsrapport 1-2001, Report, 2001)
      I kjølvannet av voksende gjeldsbyrder, renteoppgang, prisøkninger på bl.a. bensin og boliger, og forestående innstramminger over statsbudsjettet ble år 2000 et år hvor husholdningenes betalingsproblemer igjen ble satt på ...
    • Betalingsproblemer i et sosialt perspektiv 

      Poppe, Christian (Oppdragsrapport 10-2006, Report, 2006)
      Nummer: 10-2006
    • Betalingsproblemer og livsfaser 

      Poppe, Christian (Fagrapport 2-2014, Report, 2014)
      Nummer: 2-2014 Tilknyttede prosjekter Financialisation of Social Welfare
    • Bivirkninger ved bruk av kosmetiske produkter 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 1-2004, Report, 2004)
      Omtrent to av tre kvinner og hver annen mann rapporterer om ubehag, plage eller skade etter bruk av kosmetikk og toalettartikler. Det er svært få som per. i dag følger opp eventuelle problemer med å klage inn sine dårlige ...
    • Boligsalg og salgsmetoder 

      Stamsø, Mary Ann (Fagrapport 7-2012, Research report, 2012)
      Denne undersøkelsen av et representativt utvalg av boligselgere viser at 83 prosent benyttet eiendomsmegler gjennom hele salgsprosessen. Ni prosent solgte selv men benyttet advokat eller megler til oppgjøret, en prosent ...
    • Bondens marked etter fire år i norge 

      Vramo, Lill Margrethe; Jervell, Anne Moxnes (Oppdragsrapport 10-2007, Report, 2007)
      Bondens marked i Norge blir i denne rapporten evaluert etter fire år som en ny og alternativ markedskanal. Bondens marked i Norge blir i denne rapporten evaluert etter fire år som en ny og alternativ markedskanal. Som ...
    • Bruk av drikkevarer - hvem, hva og hvor? 

      Bye, Elin (Rapport 8-1999, Report, 1999)
      Hensikten med prosjektet er å bidra til økt kunnskap om forbruket av uli-ke drikkevarer. Bakgrunnen for dette er de til dels store endringer som har funnet sted i konsumet av de ulike drikkevarene i løpet av de senere år. ...
    • Brukeranmeldelser og ratinger. Rykteøkonomien på fremmarsj? En landsdekkende undersøkelse blant norske forbrukere 

      Slettemeås, Dag; Mainsah, Henry; Berg, Lisbet (Oppdragsrapport;12-2018, Research report, 2018)
      Denne rapporten tar for seg brukeromtaler og ratinger som er sentrale tillitsmekanismer i dagens digitale markeder. Disse bidrar til å skape tillit og smører relasjonene mellom aktører som i utgangspunktet er fremmede for ...