Gårdshandel som innkjøpsaktivitet og fritidsopplevelse
Abstract
Formålet med denne rapporten er å undersøke omfanget og betydningen av gårdsmat og gårdshandel som et tilbud til forbrukere og ferierende turister i Norge. Rapporten diskuterer spesielt hvordan gårdshandel inngår som del av turisters fritidsopplevelser, samt betydningen av gårdshandel som en alternativ innkjøpskanal for lokale matprodukter. Rapporten gir et bilde av markedet for gårdshandel; hvem kundene er og hvorfor de oppsøker gårdsutsalg. En antagelse i prosjektet er at turisters erfaringer med landbruk, mat og tjenester i området som besøkes, kan gi et grunnlag for en generell endret oppmerksomhet og praksis overfor produkter med lokal opprinnelse. Formålet med denne rapporten er å undersøke omfanget og betydningen av gårdsmat og gårdshandel som et tilbud til forbrukere og ferierende turister i Norge. Rapporten diskuterer spesielt hvordan gårdshandel inngår som del av turisters fritidsopplevelser, samt betydningen av gårdshandel som en alternativ innkjøpskanal for lokale matprodukter. Rapporten gir et bilde av markedet for gårdshandel; hvem kundene er og hvorfor de oppsøker gårdsutsalg. En antagelse i prosjektet er at turisters erfaringer med landbruk, mat og tjenester i området som besøkes, kan gi et grunnlag for en generell endret oppmerksomhet og praksis overfor produkter med lokal opprinnelse. Denne rapporten bygger i hovedsak på resultater fra en kundeundersøkelse foretatt i et utvalg gårdsutsalg sommeren og høsten 2007. Rapporten presenterer dessuten data fra en landsrepresentativ survey foretatt ved SIFO høsten 2008. Disse dataene bygger på et mer avgrenset sett av spørsmål knyttet til om man handler i gårdsutsalg og hvem som oppsøker gårdsutsalg. Rapporten viser at ca. ti prosent av befolkningen oppsøker gårdsutsalg ofte eller av og til. Gårdshandel appellerer først og fremst til en gruppe mat- og miljøinteresserte forbrukere. Kundene var overveiende kvinner med en gjennomsnittsalder på ca. 50 år. En stor andel av kundene hadde høy utdanning. Kundene oppsøkte gårdsutsalg for å få ferske og sunne produkter. God kundeservice og det å ha direkte kontakt med produsenten var også verdsatt av mange. Markedsføringen av gårdsutsalgene vakte mest misnøye blant kundene. Det er et potensial til å nå en større kundekrets, blant annet fordi gårdshandel både oppfattes som en hyggelig og sosial fritidsopplevelse og fordi gårdsutsalg tilbyr lokale produkter med kvaliteter som en vanskelig finner i det ordinære matmarkedet. Tilknyttede prosjekter Gårdsmat