Hvordan vurderer norske forbrukere utvalgte markeder? Hovedresultater fra Markets Monitoring Survey runde 1 og 2.
Abstract
Sett under ett har norske forbrukere et noe høyere nivå av tillit til markedene sammenlignet med forbrukere i EU27. Andelene av forbrukere i Norge som opplever problemer er - for de fleste markedene – på omtrent samme nivå som i EU27 og i de øvrige nordiske landene. Andelene som synes det er vanskelige å sammenligne varer og tjenester er derimot betydelig høyere i Norge enn i EU27. Halvparten, eller flere, av forbrukerne som har besvart MMS runde 1 eller 2, synes det er vanskelig å sammenligne internettjenester, mobiltelefontjenester, TV-abonnementer, produkter for barn, ulike typer bankkontoer, lån, kredit og kredittkort, forsikringstjenester for hjem og kjøretøy, elektrisitetstjenester, kosmetiske produkter og posttjenester. On average Norwegian consumers have a higher level of trust in markets compared with EU27 consumers. The shares of consumers who have experienced problems are – for most markets - at about the same level as in the EU27 and in the other Nordic countries. However, compared to EU27 consumers, Norwegian consumers find it more difficult to compare goods and services. Around 50% of the respondents interviewed in MMS wave 1 and wave 2 find it difficult to compare goods and services in the following markets: internet services, mobile phone services, TV subscriptions, products for children, different types of bank accounts, loans, credit and credit cards, home and vehicle insurance services, electricity services, cosmetic products and postal services.