Blar i TKD - Master i Estetiske fag på tittel
Viser treff 81-100 av 238
-
Hokus Pokus! En teaterteoretisk analyse av trylleforestillinger for barn
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien er å gjøre en teatervitenskapelig forankret undersøkelse av trylleforestillinger myntet på barn i kjernemålgruppa 4-7 år. Studien er et forsøk på å si noe om hva som kjennetegner og konstituerer ... -
HUD ¤ KUNST ¤ SKAPING
(Master thesis, 2023)I forskningsprosjektet Hud ¤ kunst ¤ skaping undersøker jeg erfaringer fra berøringsmøter mellom publikum og utøvere i scenkunstverket «Hudriket- et arnested for berørere». I forestillingen, som hadde premiere på Black Box ... -
Hvem er redd for dem skumle ulv - et lekfilosofisk teaterprosjekt
(Master thesis, 2017)Forskningsprosjektets hensikt har vært å utforske hvordan man med utgangspunkt i barns lek kan utvikle en lekfilosofisk teaterforestilling. Videre har forskningen gått inn i hvilken påvirkning forestillingen kan ha for ... -
Hverdagsgjenstander og affeksjonsverdi
(Master thesis, 2023)Vi lever omgitt av ulike ting gjennom hele livet. Over tid formes fortellinger ettersom vi har forskjellige erfaringer med hverdagsgjenstander. I denne masteroppgaven har jeg undersøkt affeksjonsverdi og fortellinger knyttet ... -
Hvorfor er ikke drama og teater et fag i skolen? En studie av drama og teater sin posisjon i den norske skole gjennom 40 år.
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på årsakene til hvorfor drama og teater ikke er et eget fag i norsk grunnskole. I undersøkelsen min har jeg gått igjennom læreplanene fra 1974 frem til i Kunnskapsløftet, som ... -
I dypet: En undersøkelse av dybdelæring knyttet til forkunnskaper i eget skapende
(MEST;2021, Master thesis, 2021)I min masteroppgave, har jeg har undersøkt min problemstilling gjennom en undersøkelsesprosess med vekt på eget skapende arbeid og refleksjon. Problemstillingen er utarbeidet fra et ønske om å forstå forkunnskapers rolle ... -
I morgen var jeg alltid et barn: Etnodramaets potensiale til å belyse barnets opplevelse av å bli utsatt for psykisk vold og dets påvirkning på selvbildet
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne studien er å sette fokuset på psykisk vold mot barn og dets påvirkning på selvbildet. Med bakgrunn som et av de voldsutsatte barna, utforsker masterstudenten sin egen og andres opplevelse av å bli skadet ... -
I møtet mellom materialitet og mening : en undersøkelse av rådende holdninger og fremtidige perspektiver til faget kunst og håndverk
(Master thesis, 2012)During my study in Teacher Training of Design, Art and Crafts I lacked a more critical, exploring and reflecting approach towards the visual culture that plays an important role in our everyday life. In the practical periods ... -
Innafor å være utafor
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan man kan skape etnoteater om fordommer, utenforskap og ekstremisme, og hva det betyr å delta i et slikt teaterprosjekt for unge voksne som samles i teaterrommet på ... -
Kan selvbestemmelse i kunst og håndverk fremme elevers ideutvikling, motivasjon og mestring?
(MEST;2022, Master thesis, 2022)I den nye fagplanen Kunnskapsløftet 2020 settes det søkelys på elevmedvirkning som nå skal inn i hvert enkelt fag. Formålet med denne masteroppgaven er å utforske om elevmedvirkning og selvbestemmelse i faget kunst og ... -
Karakterfri underveisvurdering: Vurderingspraksis med vekt på elevenes læring og faglige utvikling
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen analyserer fem kunst og håndverkslæreres forståelser og erfaringer med å praktisere såkalt karakterfri underveisvurdering i kunst og håndverk på ungdomsskolen. Med karakterfri vurderingspraksis ... -
Kill your darlings: Om et forestillingsarbeid med ungdom i fokus - forringet av pandemi
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven henvender seg til pedagoger og andre som jobber med ungdom, spesielt innen drama og teater, men også generelt i dannelses- og utdannelsessammenhenger. Hensikten med studien er å undersøke hvordan ... -
"Killing Oliver"
(Master thesis, 2015) -
Konseptuelt kunsthåndverk en materialbasert praksis? : en undersøkelse om hva som kan kjennetegne konseptuelt kunsthåndverk
(Master thesis, 2011)Undersøkelsesområdet er konsentrert rundt konseptuelt kunsthåndverk. I dag befinner dette området seg midt i en diskusjon om hvordan det skal defineres og hva det inneholder av kjennetegn. Ut fra det konseptuelle ... -
Kreative problemløsningsstrategier og kritisk refleksjon - en kvalitativ undersøkelse av ungdomsskoleelevers oppgavebesvarelser
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i Fagdidaktikk: kunst og design undersøker ungdomskolelevers ferdigheter i kreative problemløsningsstrategier og kritisk refleksjon. Problemstillingen er formulert som: Hva kan ungdomsskoleelevers ... -
Kreativitet og livsmestring i kunst- og håndverksfaget: En studie av kunst- og håndverkslæreres forståelse av kreativitet og koblinger knyttet til livsmestring.
(MEST;2022, Master thesis, 2022)De siste årene har begrepet kreativitet fått større oppmerksomhet i grunnopplæringen i Norge og i mange deler av verden. I tillegg har livsmestring, som inngår i det tverrfaglige temaene, blitt implementert i den nye ... -
Kritisk tenkning i nye læreplaner: Kritisk diskursanalyse av styringsdokumenter og implikasjoner for vurdering i kunst og håndverk
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Kompetansemålene i læreplanen danner grunnlaget for elevenes underveis- og standpunktvurdering. Evne til refleksjon og kritisk tenkning er inkludert i den nye definisjonen av kompetansebegrepet. I denne avhandlingen ... -
Kultur i spill - en iscenesettelse av hjemstedets ressurser
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om kunst i møtet med samfunnet gjennom en teatral hendelse, festivalen Kulturdag 2014. Med utgangspunkt i en iscenesettelse av mitt hjemsteds ressurser, reflekterer jeg rundt mine valg av ... -
Kunst og digital fabrikasjon: Muligheter og begrensninger for kunstnerisk utvikling i skaperverksteder
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Masteravhandlingen er et resultat av min inntreden i skaperbevegelsen, og kan sees som en forlengelse av min bacheloravhandling om «rapid prototyping» i kunstneriske prosesser. Fra tiden som studentmentor ved OsloMet ...