Kunst og digital fabrikasjon: Muligheter og begrensninger for kunstnerisk utvikling i skaperverksteder
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9232Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteravhandlingen er et resultat av min inntreden i skaperbevegelsen, og kan sees som en
forlengelse av min bacheloravhandling om «rapid prototyping» i kunstneriske prosesser. Fra tiden
som studentmentor ved OsloMet Makerspace erfarte jeg hvordan kunstnere i praksis tilnærmer seg
skapende arbeid med digitale fabrikasjonsverktøy, og hvordan delingskulturen spiller en stor rolle i
skaperverkstedene. I denne sammenhengen har jeg utviklet en rekke antakelser om muligheter for
kunstnerisk utvikling i det digitale skjæringspunktet mellom teknologi, kunst og design. Samtidig vil
jeg belyse mulige fallgruver som kan begrense disse kunstneriske prosessene. Med utgangspunkt i
vinklingene som er presentert over, vil jeg undersøke følgende problemstilling i denne avhandlingen:
Hvordan kan digital fabrikasjon i skaperverksteder bidra til kunstnerisk utvikling, og hvilke
muligheter og begrensninger kan oppstå?
Undersøkelsene i avhandlingen er gjort med kvalitative intervjuer av fire personer jeg mener er
sentrale på fagfeltet, samt en praktisk-estetisk undersøkelse av 3D-skanning som kunstnerisk
medium. I tillegg har jeg deltatt på en workshop om 3D-skanning ved den årlige kunstfestivalen New
Media Art Week i Latvia. I undersøkelsene vil jeg finne ut av hvilke forutsetninger kunstnere har for å
utvikle sin kunstneriske kompetanse, med bruk av digitale verktøy og en eksplorerende tilnærming til
skaperbevegelsen. Sammen med delingskulturen og det tverrfaglige miljøet i skaperverksteder, vil jeg
undersøke kunstneres muligheter for å utvikle sin kompetanse, utforske nye metoder for
kunstproduksjon, og påvirke det som allerede eksisterer der i dag. Med konstruksjonisme, og teorien
om å lære gjennom å lage, belyser jeg muligheter for potensialet som finnes i kunstneres inntreden i
skaperverksteder. I tillegg reflekterer jeg omkring mulige begrensinger som tilgjengelighet, økonomi,
og digital kompetanse. Teorien jeg har valgt å drøfte empirien mot i undersøkelsene, foreslår at fokus
på kunstfremmende aktiviteter, «open-ended»-metoder, «tinkering» og en «fail-faster»-tankegang,
er mulige innganger til kunstnerisk utvikling i skaperverksteder.
Beskrivelse
Master i estetiske fag