Browsing TKD - Master i Estetiske fag by Title
Now showing items 203-222 of 238
-
TAKE ME - I'M YOURS: Deltakelse i kunsten - et kunstnerisk forskningsprosjekt
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Denne masterstudien omhandler ulike perspektiver på publikumsdeltakelse i kunsten. Undersøkelsesområdet ble valgt fordi jeg som aktør i kunstfeltet fant det utilfredsstillende at temaet vanligvis ble behandlet som omforent, ... -
Teater når øyeblikket er alt du har: Et essay om demensbrems
(MEST;2022, Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg norske institusjonsteatre og hva som skal til for at teatrene skal satse på teatertilbud rettet mot personer med demens. Undersøkelsen startet med en antagelse om at det finnes få eller ... -
Tegnelærebøkers fagspråk – Med fokus på kontur og linje
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven har fokus på fagspråk i tegning. Jeg har analysert fire lærebøker i tegning fra litteraturlisten 2014 på faglærerutdannelsen i Formgiving, Kunst og håndverk på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Ved ... -
Tegning for grunnskolen: Analyser av vektlegging og verdsettelse av tegning i tre læreplaner (1939 – 1997)
(MEST;2019, Master thesis, 2019)I denne masteravhandlingen står ulike vektlegginger og verdsettelser av tegning i fokus. Som grunnlag for avhandlingens undersøkelse har følgende forskningsspørsmål blitt stilt: Hva vektlegges og verdsettes innen tegning ... -
Tegning og maleri i et flerkulturelt miljø - Holmlia-ungdommers refleksjoner
(Master thesis, 2016)Denne avhandlingen har fokus på tegning og maleri i et flerkulturelt miljø. Gjennom intervjuer med ungdom fra Holmlia, ønsker jeg å gi et innblikk i forholdet mellom etnisk kulturell bakgrunn og oppfatning av visuelle ... -
Tegning: Kategoriseringer og refleksjoner. -‐ Analyse av en tegnekampanje
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven omhandler tegning og har fokus på hvorfor vi bør tegne mer enn hva vi gjør i dag. Jeg har analysert deler av den engelske tegnekampanjen The Campaign for Drawing, og s ... -
Teikning: hand og tanke. : ei undersøking av teikneundervisninga på faglærarutdanninga
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgåva har teikneundervisninga på den treårige faglærarutdanninga i formgiving, kunst og handverk som fokus. Målet med oppgåva er å bidra med refleksjon som kan ligge til grunn for å styrke studentar sin ... -
Tekstilt verkstedarbeid : co-design i språkopplæring av innvandrerkvinner
(Master thesis, 2012)Masteroppgaven er basert på en undersøkelse i Skole- og Tekstilverkstedet (Tekstilverkstedet) som er et språkopplæringssenter for minoritetskvinner. Tekstilverkstedet ligger i Alna bydel i Oslo, som har en stor andel av ... -
Teori og praksis hånd i hånd - Om det paradoksale skille mellom teori og praksis i faget Kunst og håndverk
(Master thesis, 2017)Denne avhandlingen fokuserer på det kunstige skillet mellom teori og praksis som man ser tendensen av, både i samfunnet og innad i kunst og håndverksfaget. Stortingsmeldingen Fag -Fordypning - Forståelse (Meld. St.28, 2016) ... -
Tid til å lære, tid til å forstå: Om organisering av tid som faktor for progresjon og dybdelæring i Kunst og håndverk
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Avhandlingens problemområde tar for seg organisering av tid i skolefaget Kunst og håndverk i ungdomskolen. I lys av tidsbruk diskuteres også dybdelæring og progresjon som en påvirkelig faktor gjennom organisering av ... -
”Tiden og veien” en samtidsregissørs fagdidaktiske tilnærming til ulike ensemblekonstellasjoner
(Master thesis, 2017) -
Tilbakemeldinger i arbeid med skuespillerfag
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler tilbakemeldingssituasjonen mellom studenter og mellom studenter og pedagog i arbeid med skuespillerfag. Den teoretiske undersøkelsen tar utgangspunkt i tilbakemeldingsteori av Bærenholdt og ... -
Tilblivelser i møtet mellom rom og kropp i teaterpedagogisk praksis: En diffraktiv analyse av to samskapende gruppeprosesser med skoleungdom
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Forskningsprosjektets hensikt har vært å utforske hvordan rom og kropper spiller sammen i teaterpedagogisk praksis med ungdom i skolen. Denne studien baserer seg på to teaterpedagogiske samskapingsprosesser, en i ... -
Tilrettelegging for sosial deltagelse i museumsformidling. - Tilrettelegging for sosial deltagelse som en pedagogisk strategi – en undersøkelse av aktiviteter ved Nasjonalmuseet.
(Master thesis, 2015)Formålet med oppgaven har vært å belyse pedagogiske strategier for publikumsdeltakelse som er med på å skape sosiale situasjoner på museet, og at det på lengre sikt kan bidra med å bygge relasjoner mellom ansatte og ... -
Trearbeid - Mellom læreplan og praksis
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven har fokus på lærernes prioritering av trearbeid i kunst og håndverks-faget i grunnskolen. Målet med oppgaven er å belyse faginnhold og undervisningspraksis, samt mulige sammenhenger mellom LK06 og ... -
Trearbeid og praktisk kunnskap i grunnskolen: Å utdanne hele mennesket
(Master thesis, 2017)Denne masteravhandlingen vil bruke trearbeid i faget Kunst og håndverk som representant for å undersøke praktisk kunnskap og -kompetanse i grunnskolen. Med utgangspunkt i kvalitative forskningsintervjuer av informanter ... -
Trearbeid og treverksteder i grunnskolen: Skolelederes verdsetting og prioritering sett opp mot tradisjon og fornyelse i faget Kunst og håndverk
(Master thesis, 2015)Masteroppgavens problemområde er skolelederes verdsetting og prioritering av trearbeid og treverksteder i Kunst og håndverk i grunnskolen. I lys av at det ved flere grunnskoler legges rammebetingelser som gjør ... -
Ulike perspektiver på åndsverkloven : gråsonen mellom kopiering og nyskapelse i visuell kunst
(Master thesis, 2012)Gjennom denne masteroppgaven undersøkes gråsonene i åndsverklovens §4. Jeg ser på hvordan skoleverden, kunstverden og jussverden vurderer bruk av andres kunstverk for å skape egne sammensatte verk. For dette formålet drøfter ... -
Undergrunnstegneserier i skolen : didaktikk og kritisk tenkning gjennom tegneseriemediet
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar for seg tegneseriemediets posisjon i skoleverket, og undergrunnstegneseriens didaktiske potensial. I den senere tid har det blitt gjort flere grep for å styrke bruk av tegneserier i skolen, og den ... -
Undervisningsplanlegging i Kunst og håndverk: Blant lærere med ulik grad av formell kompetanse
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Om lag halvparten av lærerne som underviser i Kunst og håndverk i grunnskolen mangler formell kompetanse i faget. For å få større innblikk i hvordan Kunst og håndverksfaget utøves i dagens situasjon, retter masterprosjektet ...