• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Master i Estetiske fag
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Master i Estetiske fag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tegning og maleri i et flerkulturelt miljø - Holmlia-ungdommers refleksjoner

Sahan, Amina
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Sahan.pdf (7.938Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/3361
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • TKD - Master i Estetiske fag [234]
Abstract
Denne avhandlingen har fokus på tegning og maleri i et flerkulturelt miljø. Gjennom

intervjuer med ungdom fra Holmlia, ønsker jeg å gi et innblikk i forholdet mellom etnisk

kulturell bakgrunn og oppfatning av visuelle uttrykk. Jeg har derfor formulert følgende

problemstilling: Hvordan tolker og oppfatter ungdommer på det flerkulturelle Holmlia

visuelle uttrykk med fokus på tegning og maleri? Med referanser til visuell kultur,

globalisering av kunsthistorie og flerkultur, forsøker jeg å forsterke betydningsfulle aspekter

ved problemstillingen. Tidligere forskning på etniske og religiøse minoriteters forhold til

estetiske fag, og egne erfaringer som kunstner med norsk/irakisk bakgrunn i møtet med den

norske kunstarenaen, har bidratt til økt interesse for temaet. Andelen elever med flerkulturell

bakgrunn i skolen tilsier at det er et behov for å tilpasse undervisningen i Kunst og håndverk,

for å appellere til flere.

I arbeidet med å konstruere empiri har jeg benyttet meg av gruppeintervju, som jeg har tolket

og analysert opp mot teoretiske perspektiver. Gruppeintervjuene ble foretatt på Holmlia skole,

med til sammen 13 elever. Jeg gjorde utvalget basert på en vurdering om å sikre variasjon i

ungdommenes etnisk kulturelle bakgrunn, noe som var viktig for å illustrere mangfoldet på

Holmlia. Som en del av undersøkelsen brukte jeg egne tegninger og malerier som

tolkningsmateriale for ungdommene. Her bemerket jeg meg at ungdommene har likhet i det

de opplever som fint og stygt.

Den visuelle kulturens rolle hos ungdommer som vokser opp i et flerkulturelt miljø, kan

fortelle noe om hva det vil si å være flerkulturell. Empirien antyder at ungdommenes etnisk

kulturelle tilhørighet ikke har mest å si i måten de oppfatter og tolker på. Samtidig er det

vanskelig å kategorisere ungdommene innenfor en kultur, spesielt i dette flerkulturelle miljøet.

Det viser seg at de har et fellesskap som utgjør en stor del av deres identitet. I forsøk på å

besvare problemstillingen har jeg tolket hvordan ungdommene bruker begreper relatert til

visuell kultur, og hvordan de tolker tegninger og malerier. Refleksjonene deres tolkes også i

lys av diskusjon om globalisering og vestliggjøring av kunstfeltet. Empirien viser hvordan

kulturell identitet påvirker tolkninger og oppfatninger, og på denne måten kaster lys på visuell

kultur og det flerkulturelle samfunnet.
 
This master thesis focuses on drawing and painting in a multicultural environment. Through

interviews with youth from Holmlia, I try to give an insight to the relation between ethnical

background and perception of visual expressions. Therefore, I have formulated this research

question: How does youth from the multicultural Holmlia interpret and perceive visual

expressions with focus on drawing and painting? With references to visual culture,

globalization of art history and multiculturalism, I try to strengthen the meaningful aspects of

the research question. Previous research on ethnical and religious minorities´ relation to arts

subjects, and my own experiences as an artist with Norwegian/Iraqi background in meeting

with the Norwegian arena of arts, have contributed to my interest in this subject. The

proportion of pupils with multicultural background in school, suggests a need for

customization of the Arts and Crafts education, so it would appeal to more.

During my construction of empiricism, I have used group interviews, that I further interpreted

and analysed against theoretical perspectives. The group interviews were conducted at

Holmlia Skole, with together 13 pupils. This selection was made based on my consideration

to ensure variety in the youth´s ethnic cultural background, the importance of this was to

illustrate the diversity in Holmlia. As a part of the interviews, I used drawings and paintings

of my own as interpretation material. I noted that the youth had a similarity in their

experience of what is nice and what is not.

The visual culture´s role of youth who grow up in a multicultural environment, can indicate

something about what it means to be multicultural. The empiricism suggests that the youths’

ethnicity is not the strongest factor in the way they perceive and interpret. At the same time, it

is difficult to categorize the youth by culture, especially in this multicultural environment. It

turns out that they have a fellowship in their community that makes a big part of their identity.

In an attempt to answer the research question, I have interpreted how the youth use concepts

related to visual culture, and how they interpret drawings and paintings. Their reflections are

also interpreted in light of discussions concerning globalization and westernization of the arts.

The empirical data shows how cultural identity affects interpretation and perceptions, and in

this way sheds light on the topics of visual culture and the multicultural society.
 
Description
Master i estetiske fag
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit