Browsing TKD - Master i Estetiske fag by Title
Now showing items 173-192 of 238
-
Samarbeid i sceniske produksjoner: En undersøkelse av samskaping som metode for samarbeid.
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet omhandler samarbeid i sceniske produksjoner. Jeg har undersøkt på hvilken måte en samskapingsprosess i et kunstnerisk team kan bidra til et godt samarbeidsklima og en kreativ prosess i en scenisk ... -
Samarbeid og samhandling i akvarell
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Denne avhandlingen har en didaktisk vinkling på akvarellmaleriet. Undersøkelsen beskriver hvordan to ulike arbeidsformer mellom to par akvarellmalere, som arbeider samtidig med idéutvikling og billedskaping sammen, kan ta ... -
«Sammen på nett» - En undersøkelse av tre Facebookgrupper for kunst og håndverkslærere
(Master thesis, 2017)Bakgrunnen for denne avhandlingen har vært et ønske om å belyse hvordan lærere i Kunst og håndverk benytter seg av faggrupper som er på Facebook. Målet med avhandlingen har vært å kartlegge stemmer fra gruppene og undersøke ... -
Samspill mellom plantefarging og maskinstrikk: Utvikling av kunnskap i to tekstilehåndverksteknikker
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Denne masteravhandlingen omhandler temaet plantefarging og maskinstrikking. Den er basert på å utvikle kunnskap og innarbeide ny kunnskap gjennom praktisk skapende arbeid. Det å skape og arbeide med hendene har alltid vært ... -
Samtaler om vanskelige tema i skolen: Fortelling som inngang til samtaler med barn og unge
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet henvender seg til lærere og dramapedagoger i grunnskolen og videregående utdanning, samt til pedagogstudenter og andre interesserte. I prosjektet ser jeg på sammenhengen mellom fortellinger, livsmestring ... -
Samtidsdansen og den selvskrevne teksten: En undersøkelse av dansekunstnerens og publikums utfordringer i møte med den utvidete danseforestillingen
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker hvilke utfordringer som kan oppstå når en samtidsdanser kombinerer selvskrevet tekst og bevegelse i en danseforestilling. Masterprosjektet tar utgangspunkt i to egenproduserte forestillinger, ... -
Samtidskunst i den videregående skolen: En kvalitativ undersøkelse av tre læreres undervisningspraksis i Kunst, design og arkitektur
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne avhandlingen er en påstand fra førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge Åsta Rimstad, om at det dominerer en håndverkstradisjon i de praktisk-estetiske fagene og at samtidskunsten fortsatt ... -
Scenografi som refleksiv praksis i museumsformidling
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt scenografi som refleksiv praksis i museumsformidling. Undersøkelsesområdet har i seg selv vært en metode som ble skapt for oppgaven, i tillegg til å gi grunnlag for utprøvning av ... -
Sikre kort, kjærlighet og minner - En studie av seks personers verdifulle klær
(Master thesis, 2016)Jeg ønsker å bidra til et skifte mot en mer miljøvennlig og etisk motebransje som tar hensyn til hvordan klær faktisk brukes og hvilken betydning de har for oss. Det er til nå utviklet lite kunnskap rundt klærs verdi. I ... -
Skapende prosesser: Et fagdidaktisk blikk på billedskapende arbeid og skapende prosesser med utgangspunkt i private fotografier
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Skapende prosesser ble med Fagfornyelsen i 2020 (LK20) introdusert som et nytt kjerneelement i læreplanen faget Kunst og visuelle virkemidler. Gjennom denne avhandlingen vil jeg prøve å få innsikt i hvordan vi kan forstå ... -
Skapende sorgarbeid: Med fragmentet som metode
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Hva er et fragment, og hva kan et fragment gjøre? I dette masterprosjektet undersøkes ’fragmentet’ som en metode i forbindelse med sorg. På bakgrunn av egne skriveerfaringer der skrivingen ofte har endt i ikke annet enn ... -
Skapergledens muligheter: Kunst- og håndverkslæreres forståelse og koblinger mot folkehelse og livsmestring
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Begrepet skaperglede aktualiseres i anledning at opplæringsloven og LK20 skal knyttes tettere sammen. Formålet med denne masteroppgaven er å understreke betydningen av skapende arbeid for mennesket. Avhandlingen tar for ... -
Skeive klær - En undersøkelse av Pride som fenomen, for å skape et samfunnsbevisst design.
(MEST;2021, Master thesis, 2021)I dette masterprosjektet har jeg undersøkt Pride som fenomen fra flere perspektiv for å kunne besvare problemstillingen: Hvordan kan en undersøkelse av Pride føre til at jeg blir en mer samfunnsbevisst designer? Jeg har ... -
Skjematiske tegneprosesser under forestillingstegning og observasjonstegning
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Avhandlingen undersøker likheter og forskjeller mellom skjematiske tegneprosesser i forestillingstegning sammenlignet med observasjonstegning. Avhandlingen bygger på kunnskap og undersøkelsesmetoder både fra den kunstpedagogiske, ... -
Skolelederes verdsetting av læreres fagkompetanse i Kunst og håndverk
(Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven rettes fokus mot lærerkompetanse i kunst og håndverksfaget i grunnskolen. For å komme nærmere en forståelse for hvorfor statistikken viser så stor mangel på lærere med fagkompetanse i Kunst og ... -
Smykke- og metallarbeid i valgfaget Design og redesign: I et bærekraftig perspektiv
(MEST;2018, Master thesis, 2018)I denne mastergradsavhandlingen rettes fokuset på valgfaget Design og redesign på ungdomsskolen. Inspirasjonen til denne undersøkelsen har jeg funnet i mitt eget arbeid med smykkedesign, i kombinasjon med min undervisnin ... -
Sosialt entreprenørskap, designkompetanse for bærekraftig utvikling - en casestudie
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har tema designkompetanse for bærekraftig utvikling. Avhandlingen har et fagdidaktisk formål rettet mot undervisning og opplæring av unge voksne i voksenopplæring og yrkesfaglig praksis i fagområder ... -
Spesialistkompetanse i faget kunst og håndverk: Kunstteoretiske kompetanse og pilotprosjektet Lærerspesialist i kunst og håndverk.
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Prosjektet Spesialkompetanse i faget kunst og håndverk diskuterer et behov for øking av kunstteoretisk kompetanse for lærerspesialister i kunst og håndverk. Prosjektet Spesialistkompetanse i faget kunst og håndverk er en ... -
Språklege formuleringar og perspektiv på kunst: Ein kritisk diskursanalyse av læreplanar i den vidaregåande skulen mellom 1976 og 2016 med utgangspunkt i programfaget Kunst og visuelle verkemiddel
(MEST;2019, Master thesis, 2019)I denne avhandlinga undersøkast læreplanar for den vidaregåande skulen i perioden 1976-2016. Gjennom perioden har ulike idéar og strømningar påverka det kunstfaglege innhaldet i læreplanane i fagfeltet. Med kritisk realisme ... -
Statens kunstnerstipend: En kvalitativ undersøkelse av stipendordningenes betydning for fem kunstnere i ulike livsfaser
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Dette masterprosjektet har hatt som formål å kartlegge og undersøke stipendordningene i Statens kunstnerstipends betydning for enkeltkunstnere i løpet av ulike livsfaser. Prosjektet har hatt følgende problemstilling: ...