Browsing TKD - Master i Estetiske fag by Title
Now showing items 150-169 of 238
-
På lag med naturen: Utforskning av ubearbeidede naturmaterialer i installasjon
(MEST;2018, Master thesis, 2018)I denne masteravhandlingen tar jeg for meg praktisk og kunstnerisk virksomhet med ubearbeidede naturmaterialer i installasjon, for å undersøke om og hvordan dette kan settes inn i et fagdidaktisk perspektiv. Min utforskning ... -
Personlige fortellinger iscenesettes- med kroppen som instrument
(MEST;2020, Master thesis, 2020)I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hva som settes på spill når ungdom gis anledning til å iscenesette sine personlige historier med kroppen som det primære omdreiningspunktet. Det har jeg gjort ved å undersøke ... -
Personlige fortellinger: En studie av en spirende kulturell trend
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Med denne studien henvender jeg meg til alle som er interesserte i nye bevegelser i scenekunstfeltet. Særlig henvender den seg til de som arbeider spesifikt med muntlig fortellerkunst. Studien tar for seg det spirende ... -
Perspektivtegning i praksis: En kvalitativ undersøkelse av undervisningsmetoder
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen har undervisning av perspektivtegning som overordnet tema. Undersøkelsen omhandler undervisningspraksis innen perspektivtegning på mellomtrinnet i den norske grunnskolen og ser dette i sammenheng ... -
Planer - Hva og hvorfor? En undersøkelse av innholdet i de lokale læreplanene i kunst og håndverksfaget på barneskolens mellomtrinn.
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot innholdet i de lokale læreplanene i KH-faget på barneskolens. Målet med oppgaven er å bidra med refleksjoner som kan belyse betydningen av fordypning og kontinuitet i faget. ... -
Plastflamper : en praktisk estetisk undersøkelse av plastflaskens formpotensialer
(Master thesis, 2011)”Form kan fortelle en historie, gi opphav til en tankerekke som gjør at vi begynner å like det vi ser, ikke bare på grunn av utseendet, men via fortellingene som ligger bak” (Rybakken 2008:28). I denne masteroppgaven, ... -
Portrett i tiden : en undersøkelse av portrettmaleriets betydning i samtiden, - en case-studie av en barne- og ungdomsskole og et museum
(Master thesis, 2012)This thesis, Portrett i tiden, is written by Marte Lin A. Andersen, as part of the degree Masters in Arts and Crafts (120 credits), Subject 3, the master's (60 credits). The thesis is focused on the painted portrait, ... -
Potensialer og begrensninger i digital formidling av kunst - Belyst gjennom prosjektet ”Ukens kunstverk"
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven belyser jeg hvordan samfunnets teknologiske utvikling utvider og begrenser mulighetene i formidling av digitaliserte kunstverk. For dette formålet intervjuer jeg representant ... -
Power Your Wardrobe. Hvordan kan et enkelt offentlig søm-tilbud på folkeverkstedet Deichmann Bjørvika, hjelpe bibliotekets brukere å endre inaktive klær tilbake til bruk?
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven er basert på forskning av egen praksis i et søm verkstedet der det undersøkes hvordan et enkelt offentlig søm tilbud kan hjelpe klær til et lengre bruk. Sammen med Deichmann i Bjørvika gis det et enkelt ... -
Praktisk tilnærming som formidlingsgrep: Estetisk opplevelse i en sanselig formidlingsstrategi
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven tar for seg formidlingsformer innen praktisk tilnærming med utgangspunkt i utstillingen Avtrykk. Tresnitt fra fem århundre, ved Nasjonalgalleriet, i perioden fra 06.11.15 - 24.01.16. I oppgaven undersøkes ... -
Profileringsdesigner: En masteroppgave om rekruttering til yrket fra videregående skole.
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Profileringsdesigner er en relativt ny yrkestittel på et eldgammelt yrke. I Norge har yrkestittelen vært skiltmaler, som seinere ble endret til skiltmaker når malerpenselen ikke lenger var det mest brukte redskapet. Dagens ... -
Programmering i Kunst og håndverk: Hvorfor programmere i Kunst og håndverk på grunnskolen?
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven ble basert på en pågående diskusjon om programmeringen i den norske grunnskolen. I skolepolitiske debatter angående fagfornyelsen som forventes å iverksettes i 2020, har programmering ofte vært knyttet ... -
Prosessdrama og performance - En kvalitativ analyse av prosessdramaet Frank Miller i lys av et utvalg drama- og performanceteoretiske perspektiver
(Master thesis, 2016)Denne avhandlingen omfatter en utforskning av Cecily O`Neills prosessdrama Frank Miller i lys av et utvalg drama- og performanceteoretiske perspektiver. Formålet med undersøkelsen er å komme nærmere en forståelse av hva ... -
Prosjekt K: En undersøkelse av ungdommers deltakelse i kunstformidlingsarbeid.
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Stadig flere kunstinstitusjoner ønsker å involvere ungdom i sitt formidlingsarbeid, med hensikt om å gjøre seg mer interessant for målgruppen. Denne oppgaven tar utgangspunkt i kunstformidlingsprosjektet, Prosjekt K, som ... -
R-U-I-N Regionsutvikling i Nord - Med feministiske briller i etnodramatisk utviklingsarbeid
(Master thesis, 2017)Med denne studien henvender jeg meg til dere som er interessert i, og arbeider med, etnodramaformen. Studien tar for seg utviklingen av et etnodrama med arbeidstittelen RUIN – RegionsUtvikling i Nord. Etnodramaet har sitt ... -
Rammefaktorer og handlingsrom: En kritisk diskursanalyse av diskusjonene i fagmiljøet og stortingspolitikken rundt rammefaktorene for kunst og håndverk i grunnskolen.
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som intensjon å analysere diskusjonene i fagmiljøet i kunst og håndverk og stortingspolitikken omkring rammefaktorer i grunnskolefaget kunst og håndverk. Utgangspunktet for temaet er fagfornyelsens ... -
Redesign av jeans: En studie i hvordan ressurser kan utnyttes - med mål om å fremme tilknytning til ting og skape bevissthet rundt forbruk
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er skrevet med den hensikt å belyse at det kan være problematisk å se redesign som en rask og enkel måte å skaffe noe nytt. Den praktiske undersøkelsen har derfor fokus på å finne muligheter for å lage ... -
Refleksjoner: Læreres tanker rundt valg av undervisningsmetoder i kunsthistoriske emner på KDA
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan tre faglærere reflekterer over valg av undervisningsmetoder som benyttes i formidling av kunsthistoriske emner ved utdanningsprogrammet kunst, design og arkitektur (KDA) i ... -
Reflektert identitet: Hvordan kan devising brukes som verktøy for å iscenesette ungdoms forståelse av identitet?
(MEST;2018, Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan devising kan brukes som verktøy for å iscenesette ungdoms forståelse av identitet. Jeg har tatt utgangspunkt i devising, eller samskapt teater, for å planlegge og gjennomføre ... -
Reflektive kunstrom - En undersøkelse av kunstformidling til ungdom
(Master thesis, 2016)I denne masteroppgaven har det blitt gjennomført to casestudier av formidlingstilbud for ungdom. Ved bruk av observasjon og intervju har jeg undersøkt hva slags metoder som brukes for å inklude ...