Reflektive kunstrom - En undersøkelse av kunstformidling til ungdom
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/3348Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven
har
det
blitt
gjennomført
to
casestudier
av
formidlingstilbud
for
ungdom.
Ved
bruk
av
observasjon
og
intervju
har
jeg
undersøkt
hva
slags
metoder
som
brukes
for
å
inkludere
og
gjøre
ungdom
deltakende
i
museet
og
hvordan
de
opplever
delta.
På
grunnlag
av
dette
har
jeg
valgt
å
belyse
følgende
problemstilling:
På
hvilken
måte
kan
en
undersøkelse
av
praksiser
ved
Statens
Museum
for
Kunst
og
Moderna
Museet
belyse
aspekt
som
kan
karakterisere
mulige
refleksive
formidlingsrom
for
ungdom?
Jeg
har
sett
etter
særegne
kvalitetene
i
praksisene,
og
undersøkt
hvorvidt
de
kan
karakteriseres
som
refleksive.
Teoretiske
perspektiver
fra
Jacques
Ranciére
har
blitt
koblet
inn
for
å
drøfte
kunstens
relevans
for
samtiden
og
om
museet
egner
seg
som
et
refleksivt
formidlingsrom.
I
praktisk-‐estetiske
arbeidet
har
tatt
utgangspunkt
i
en
videreutvikling
av
metoder
i
casestudiene
for
å
gjennomføre
en
dialog
og
kreativ
prosess
med
en
gruppe
elever
fra
videregående
skole
på
Kunstnernes
Hus. This
master
thesis
is
a
case
study
of
two
didactical
strategies
for
teenagers.
I
have
examined
what
methods
and
strategies
two
cases
use
to
involve
teenagers
in
the
museum
and
make
art
more
relevant.
On
the
basis
of
this,
the
thesis
question
is:
In
what
way
can
a
study
of
two
art
didactical
practices
at
The
National
Gallery
of
Denmark
in
Copenhagen
and
The
Modern
Museum
in
Stockholm
illuminate
different
aspects,
which
can
characterize
possible
reflexivity
arenas?
I
have
looked
for
distinctive
qualities
within
the
projects
and
whether
they
can
be
characterised
as
reflexivity
arenas.
This
has
been
linked
to
the
theoretical
perspectives
of
Jacques
Ranciére
in
order
to
debate
art’s
relevance
in
contemporary
society
and
if
the
museum
is
suitable
for
such
reflexivity
activities.
The
practical
aesthetic
work
is
based
on
the
development
of
the
methods
used
in
the
cases,
in
order
to
conduct
a
dialogue
and
creative
process
with
a
group
of
high
school
students.
Beskrivelse
Master i estetiske fag