Browsing TKD - Master i Estetiske fag by Title
Now showing items 91-110 of 238
-
Kan selvbestemmelse i kunst og håndverk fremme elevers ideutvikling, motivasjon og mestring?
(MEST;2022, Master thesis, 2022)I den nye fagplanen Kunnskapsløftet 2020 settes det søkelys på elevmedvirkning som nå skal inn i hvert enkelt fag. Formålet med denne masteroppgaven er å utforske om elevmedvirkning og selvbestemmelse i faget kunst og ... -
Karakterfri underveisvurdering: Vurderingspraksis med vekt på elevenes læring og faglige utvikling
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen analyserer fem kunst og håndverkslæreres forståelser og erfaringer med å praktisere såkalt karakterfri underveisvurdering i kunst og håndverk på ungdomsskolen. Med karakterfri vurderingspraksis ... -
Kill your darlings: Om et forestillingsarbeid med ungdom i fokus - forringet av pandemi
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven henvender seg til pedagoger og andre som jobber med ungdom, spesielt innen drama og teater, men også generelt i dannelses- og utdannelsessammenhenger. Hensikten med studien er å undersøke hvordan ... -
"Killing Oliver"
(Master thesis, 2015) -
Konseptuelt kunsthåndverk en materialbasert praksis? : en undersøkelse om hva som kan kjennetegne konseptuelt kunsthåndverk
(Master thesis, 2011)Undersøkelsesområdet er konsentrert rundt konseptuelt kunsthåndverk. I dag befinner dette området seg midt i en diskusjon om hvordan det skal defineres og hva det inneholder av kjennetegn. Ut fra det konseptuelle ... -
Kreative problemløsningsstrategier og kritisk refleksjon - en kvalitativ undersøkelse av ungdomsskoleelevers oppgavebesvarelser
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i Fagdidaktikk: kunst og design undersøker ungdomskolelevers ferdigheter i kreative problemløsningsstrategier og kritisk refleksjon. Problemstillingen er formulert som: Hva kan ungdomsskoleelevers ... -
Kreativitet og livsmestring i kunst- og håndverksfaget: En studie av kunst- og håndverkslæreres forståelse av kreativitet og koblinger knyttet til livsmestring.
(MEST;2022, Master thesis, 2022)De siste årene har begrepet kreativitet fått større oppmerksomhet i grunnopplæringen i Norge og i mange deler av verden. I tillegg har livsmestring, som inngår i det tverrfaglige temaene, blitt implementert i den nye ... -
Kritisk tenkning i nye læreplaner: Kritisk diskursanalyse av styringsdokumenter og implikasjoner for vurdering i kunst og håndverk
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Kompetansemålene i læreplanen danner grunnlaget for elevenes underveis- og standpunktvurdering. Evne til refleksjon og kritisk tenkning er inkludert i den nye definisjonen av kompetansebegrepet. I denne avhandlingen ... -
Kultur i spill - en iscenesettelse av hjemstedets ressurser
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om kunst i møtet med samfunnet gjennom en teatral hendelse, festivalen Kulturdag 2014. Med utgangspunkt i en iscenesettelse av mitt hjemsteds ressurser, reflekterer jeg rundt mine valg av ... -
Kunst og digital fabrikasjon: Muligheter og begrensninger for kunstnerisk utvikling i skaperverksteder
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Masteravhandlingen er et resultat av min inntreden i skaperbevegelsen, og kan sees som en forlengelse av min bacheloravhandling om «rapid prototyping» i kunstneriske prosesser. Fra tiden som studentmentor ved OsloMet ... -
Kunst og håndverk i grunnskolen: Holdninger som eksisterer i dag
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven rettes fokus mot kunnskap og holdninger om skolefaget Kunst og håndverk For å komme nærmere en forståelse av hvorfor situasjonen i Kunst og håndverk er slik den er, tar jeg utgangspunkt i en casestudie ... -
Kunst og håndverk som et utgangspunkt for tverrfaglig undervisning for grunnskolelærere
(Master thesis, 2017)Denne masteravhandlingen retter fokuset mot grunnskolelæreres egne ord om hvilken innvirkning deres utdanning innen faget Kunst og håndverk har på deres bruk av tverrfaglig undervisning. Med Ludvigsenutvalget i 2015 og ... -
Kunst og kvinner i en kjønnssensitiv kontekst
(Master thesis, 2014)Kvinner har ikke hatt de samme forutsetningene som menn i kunsten og har måtte kjempe for sin plass i institusjoner og i samfunnet. Hvordan kan kvinnelige kunstneres fremstilling av kropp og kroppslige referanser i perioden ... -
Kunst og næring - en studie av forutsetninger for økt samarbeid
(Master thesis, 2014)Formålet med oppgaven har vært å belyse hvilke forutsetninger som skal til for å skape et økt samarbeid mellom kunst/kultur og næring i praksis og hvordan organisasjonen Arts & Business kan bidra til dette. Kreativitet ... -
Kunstinstitusjoners bruk av Instagram -en casestudie av hvilke strategier et utvalg nordiske kunstinstitusjoner bruker på det sosiale media Instagram
(Master thesis, 2017)Sosiale media utfordrer de tradisjonelle mediene som arena for kommunikasjon, formidling, markedsføring og dialog. Den digitale teknologien har gjort oss til delaktige aktører, vi er alle potensielle produsenter av innhold. ... -
Kunstsøndag med Fargehatter. Hvordan utvikle medskapning sammen med en barnegruppe gjennom praktisk kunstformidling på det nye Nasjonalmuseet.
(Master thesis, 2023)The master's thesis is based on research of own practice with a group of children in the project "Art Sundays with Color Hats". The aim was to offer art experiences to children through consecutive meetings at the National ... -
Kvinnen fra sør - En studie av organisasjonen «Faudhias sisters Organization» og deres sosialpolitiske teaterarbeid for kvinner i Tanzania
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne masterstudien er å undersøke hvordan organisasjonen «Faudhias Sisters Organization» arbeider sosialpolitisk med emansipatorisk teaterarbeid for å bedre den tanzanianske kvinnens stilling i Swahilikysten. ... -
Lag noe dere synes er moro sjæl! En autoetnografisk prosessanalyse av en devised humorforestilling og dens potensiale som identitetsmarkør
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan en devised humorforestilling kan forstås som humor, som demokratisk fenomen, og samlet sett som identitetsmarkør for de involverte i prosessen. Gjennom en kvalitativ, autoetnografisk ... -
Legitimering av programmering i skolen
(MEST;2019, Master thesis, 2019)I Norge har digitaliseringen av skolen har vært på dagsorden i lang tid. Skolen er innrettet etter fem grunnleggende ferdigheter, hvor digitale ferdigheter sidestilles med lesing, skriving, regning og muntlige ferdigheter. ... -
Lek og alvor - å uttrykke seg selv og det man tenker eller føler gjennom skapende og spontan handling i en skapende prosess
(Master thesis, 2018)Oppgaven beskriver en enkeltcase-studie hvor anvendelse av psykodrama og andre kreative uttrykksformer blant en gruppe mennesker i rusbehandling undersøkes. Utgangspunktet for studien var å finne ut mer om hvordan ...