• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Master i Estetiske fag
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Master i Estetiske fag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lek og alvor - å uttrykke seg selv og det man tenker eller føler gjennom skapende og spontan handling i en skapende prosess

Skar, Siri
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Skar.pdf (1.699Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/6700
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • TKD - Master i Estetiske fag [234]
Abstract
Oppgaven beskriver en enkeltcase-studie hvor anvendelse av psykodrama og andre kreative

uttrykksformer blant en gruppe mennesker i rusbehandling undersøkes. Utgangspunktet for

studien var å finne ut mer om hvordan psykodrama og kreative uttrykksformer kan supplere

personlig utviklingsarbeid for personer som kan ha en utfordring med å uttrykke tanker og

følelser verbalt. Problemstillingen var: Hvordan beskriver mennesker i rusbehandling

deltagelse i en gruppe som anvender psykodrama og andre kreative uttrykksformer, og

hvordan kan disse opplevelsene bidra til estetiske erfaringer? Formål med undersøkelsen var å

undersøke deltakeropplevelse og hvordan arbeid i en slik gruppe kan bidra til estetiske

erfaringer. Det foreslås noen betydningsdimensjoner for deltakerne med utgangspunkt i deres

subjektive beskrivelser, og ved drøfting opp mot teori. Sentrale teorier er John Dewey og hans

teori om estetisk erfaring og Jacob L. Moreno, med særlig vekt på spontanitetsteorien.

Kunstnerisk mediering beskrives i forbindelse med den estetiske erfaring. Undersøkelsen

benytter en kvalitativ metode med et utforskende og fleksibelt forskningsdesign med innspill

fra kunstbasert forskning. Undersøkelsen plasserer seg innenfor samfunnsvitenskapelig og

kunstfaglig forskning hvor deltakende observasjon, spørreskjema samt utdypende kvalitativt

individuelt intervju benyttes samt noen metoder fra kunstbasert forskning. Eklektisk analyse

er benyttet og presentasjon av empiri og drøfting tar form som en polyfonisk samtale hvor

intensjonen er at både bredden og dybden ved empirimateriale ivaretas. Empiri og drøfting

presenteres gjennom to nivå: gruppenivå og individnivå, med en hovedvekt på individnivå,

hvor deltakerne beskriver hendelser og opplevelser fra gruppen som opplevdes positive

og/eller betydningsfulle for dem. Det trekkes også inn et perspektiv fra to deltakere som ikke

var så positive. Case studien viser at anvendelsen av psykodrama og andre kreative

uttrykksformer i gruppe åpner for et annerledes sosialt rom, som gir rom for estetiske

erfaringer for noen av deltakerne. Det tyder på at sosial-estetiske erfaringer genererer

kunstnerisk mediering som fremmer spontanitet og samarbeid. Gjennom slike erfaringer kan

meningsfylte endringsbevegelser settes i gang som bringer mennesker i rusbehandling videre

med økt mot, åpenhet, selvfølelse og selvtillit på sin vei mot å tråkke opp en rusfri sti for seg

selv. Det kan være et bidrag og supplement sammen med rusbehandling for å finne frem til

det verbale språket for tanker og følelser, men videre forskning er nødvendig for å si noe mer

om mulige sammenhenger, betydning og effekt.
 
The thesis describes a single case study where the use of psychodrama and other creative

forms of expression among a group of people in drug treatment is investigated. The starting

point for the study was to find out more about how psychodrama and other creative forms of

expression can supplement personal development for people who may be challenged to

express their own thoughts and feelings verbally. The research question was: How do people

in drug treatment describe participation in a group that uses psychodrama and other creative

forms of expression, and how can these experiences contribute to aesthetic experiences? The

purpose of the survey was to investigate participant experience and how work in such a group

can contribute to aesthetic experiences. Some significance dimensions are proposed for the

participants based on the participants' subjective descriptions, and by discussing theory.

Central theories are John Dewey and his theory of aesthetic experience and Jacob Levy

Moreno, with particular emphasis on spontaneity theory. Artistic mediation is described in

connection with the aesthetic experience. The study uses a qualitative method with an

exploratory and flexible research design drawing on art-based research. The survey is based

on social science and art research, where participatory observation, questionnaires and indepth

qualitative individual interviews are used. Eclectic analysis is used and presentation of

empirical data and discussion takes the form of a polyphonic conversation, where the

intention is to ensure that both the breadth and the depth of empirical material are accounted

for. Empirical data and discussion are presented through two levels: the group level and the

individual level, with a main emphasis at the individual level, where participants describe

events and experiences from the group that they found to be positive and/or significant to

them. It also draws a perspective from two participants who were not so positive. This case

study shows that the use of psychodrama and other creative forms of expression in a group

creates an opening for a different social space, which provides room for aesthetic experiences

for some of the participants. This suggests that social-aesthetic experiences here generate

artistic mediation that promotes spontaneity and collaboration. Through such experiences,

meaningful change movements can be initiated that bring people in drug treatment forward

with increased courage, openness, self-esteem and self-confidence on their way to stepping up

a drug-free path for themselves. It may be a contribution and supplement along with drug

treatment to find the verbal language of thoughts and feelings, but further research is needed

to say something more about possible contexts, meaning and effect.

Keywords: psychodrama, aesthetic experience, spontaneity, creative action, drug treatment,

group-based method, participant experience
 
Description
Master i estetiske fag
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit