Kreativitet og livsmestring i kunst- og håndverksfaget: En studie av kunst- og håndverkslæreres forståelse av kreativitet og koblinger knyttet til livsmestring.
Abstract
De siste årene har begrepet kreativitet fått større oppmerksomhet i grunnopplæringen i Norge og i mange deler av verden. I tillegg har livsmestring, som inngår i det tverrfaglige temaene, blitt implementert i den nye læreplanen. Masteroppgaven tar derfor sikte på å undersøke kunst- og håndverkslæreres forståelse av kreativitet og hvilken kobling dette kan ha til livsmestring i undervisning. I studien har jeg derfor tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan kan en undersøkelse av kunst- og håndverkslæreres forståelse av begrepet kreativitet bidra til å belyse potensiale for å arbeide med livsmestring i undervisning?
Undersøkelsens empiri bygger på kvalitative semi-strukturerte intervjuer med seks barneskolelærere i kunst- og håndverksfaget. Samt fra åpne observasjoner på et utvalg av tre av informantenes undervisningspraksis. Studien har hovedvekt på intervjuene hvor oppmerksomheten er rettet mot informantenes forståelser av begrepet kreativitet, samt hvordan de mener kreativiteten kan være en døråpner for å jobbe med livsmestring i undervisning. Observasjonene er utført som en supplerende metode for intervju for å oppnå rikere og mer detaljert forståelse med utgangspunkt i intervjuene. Hensikten med masteroppgaven er å få dypere forståelse og innsikt i hvordan kreativitet forstås og anvendes av lærere, og hvilken kobling dette kan ha mot temaet livsmestring. Gjennom observasjon ønsker jeg å se om det informantene gir utrykk for i intervjuene også kommer til syne i deres undervisningspraksis. De tre hovedfunnene i oppgaven handler om lærernes forståelse av begrepet kreativitet, forutsetninger for kreativitet, og koblingen mellom kreativitet og livsmestring. Et av studiens funn bygger på at lærerne opplever kreativitet som et komplekst og vanskelig ord å definere og forstå. Gjennom empiri kom det frem at det er ulike forutsetninger for å utvikle den kreative evnen og at dette er noe læreren burde reflektere over. Videre viste undersøkelsen at kreativitet støtter elevenes egen problemløsningsprosess. Slik innebærer arbeidsmåten potensialer for livsmestring gjennom problemløsning hvor elevene opparbeider evnen til å håndtere motgang og utfordringer. I tillegg viser undersøkelsen at kreativiteten kan lede til en kreativ opplevelse og flow som et rom for frihet og pause fra omverdenen. Ved at elevene får medbestemmelse, valgfrihet og mulighet til å spille på egne interesser kan bevisst arbeid med kreativitet spille en rolle inn mot temaet livsmestring. Mitt praktisk-estetiske arbeid fungerer som en kommentar til studien, der jeg retter oppmerksomhet mot egen kreativ opplevelse og flow gjennom teknikken paint pouring.