Kreative problemløsningsstrategier og kritisk refleksjon - en kvalitativ undersøkelse av ungdomsskoleelevers oppgavebesvarelser
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3040960Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven i Fagdidaktikk: kunst og design undersøker ungdomskolelevers ferdigheter i kreative problemløsningsstrategier og kritisk refleksjon. Problemstillingen er formulert som: Hva kan ungdomsskoleelevers oppgavebesvarelser i kunst og håndverk fortelle om deres kreative problemløsningsstrategi og ferdigheter i kritisk refleksjon?
Med vitenskapsteoretiske perspektiver relatert til kritisk realisme har undersøkelsen sammen med en refleksiv metodologisk tilnærming gjennomført en tematisk innholdsanalyse av 13 elevers skolearbeid fra to ulike undervisningsopplegg. Disse undervisningsoppleggene har gitt grunnlag for å undersøke problemstillingen gjennom to casestudier omtalt som Case 1: Kreative problemløsningsstrategier og Case 2: Kritisk refleksjon.
Resultatene avdekker at løsningsorientert problemløsningsstrategi viser seg som den mest utbredte kreative problemløsningsstrategien i elevenes prosess, mens usikker problemløsningsstrategi viser seg minst utbredt. Utforskende problemløsningsstrategi kom kun til syne som svakere tegn i elevenes kreative prosess. De fire elever som viste svake tegn for løsningsorientert problemløsningsstrategi viste også svake tegn for utforskende problemløsningsstrategi. Videre avdekker også resultatene at elevene viser jevnt over gode refleksjonsferdigheter i sine besvarelser, men ga flere ikke reflekterte svar enn kritisk reflekterte svar. En sammenligning av resultater fra de to ulike casene avdekker at de seks elever som viser tegn for utforskende problemløsningsstrategi i sine kreative prosesser, samlet leverte inn flest kritisk reflekterte besvarelser og færrest ikke reflekterte besvarelser enn resten av elevgruppen.
På bakgrunn av undersøkelsens resultater vil denne masteroppgaven gjennom drøfting blant annet argumentere for en prosessorientert undervisning som vektlegger utforskende strategier. Teksten vil også påpeke viktigheten av å være en god samtaleveileder som reflekterer sammen med elever.
Tre ulike smykker presenteres som en praktisk-estetisk kommentar til teori tilknyttet Case 1: Kreativ problemløsningsstrategi. Gjennom visuelt språk søker smykkene å illustrere karaktertrekk ved de tre kreative problemløsningsstrategiene; løsningsorientert problemløsningsstrategi, usikker problemløsningsstrategi og utforskende problemløsningsstrategi.