Skapende prosesser: Et fagdidaktisk blikk på billedskapende arbeid og skapende prosesser med utgangspunkt i private fotografier
Abstract
Skapende prosesser ble med Fagfornyelsen i 2020 (LK20) introdusert som et nytt kjerneelement i læreplanen faget Kunst og visuelle virkemidler. Gjennom denne avhandlingen vil jeg prøve å få innsikt i hvordan vi kan forstå de skapende prosessenes egenart og forstå hvilken plass dette kjerneelementet har i den nye læreplanen.
Jeg har valgt å bruke en kvalitativ forskningsmetode basert på en hermeneutisk tilnærming. Med problemstillingen ‘Hvordan kan jeg med private fotografier som utgangspunkt jobbe utforskende med bearbeiding innen billedskapende arbeid og samtidig oppnå økt forståelse for skapende prosesser?’, gir jeg det praktisk estetiske arbeidet stor plass. Med et utgangspunkt i eget billedeskapende arbeid gjennom skapende prosesser, har jeg forsøkt å avdekke noen utfordringer og muligheter som ligger i skapende arbeid med maling, tegning og collage. Empirien som er genereres gjennom det skapende arbeidet blir sammenfattet og analysert for å finne nye aspekter for gjennom det kunne forstå elevenes skapende prosesser i faget kunst og visuelle virkemidler.