Skolelederes verdsetting av læreres fagkompetanse i Kunst og håndverk
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1620Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven rettes fokus mot lærerkompetanse i kunst og håndverksfaget i
grunnskolen. For å komme nærmere en forståelse for hvorfor statistikken viser så stor mangel
på lærere med fagkompetanse i Kunst og håndverk tar jeg utgangspunkt i følgende
problemstilling: Hvordan verdsettes faget Kunst og håndverk og lærernes kompetanse i faget
av skoleledere i grunnskolen og hvilke årsaksforklaringer kan ligge til grunn for
skoleledernes utsagn?
Kritisk realisme som vitenskapsteoretisk ståsted utgjør rammen rundt oppgavens
problemstilling, forskningsstrategi og forklaringsperspektiv. Problemstillingens første del
belyses gjennom en intervjuundersøkelse blant et utvalg skoleledere i Oslo. Skoleledernes
utsagn presenteres tematisk ut fra hva de sier om faglig organisering, kunst og håndverkfagets
innhold, lærernes kompetanse og lærernes arbeidstid på ungdomstrinnet. To temaer til
drøfting konstrueres, sammensatt av noen tendenser jeg avdekker ut fra samtale med
skolelederne. Jeg søker deretter å forstå hvorfor det er slik og drøfter mulige
årsaksforklaringer som kan ligge til grunn for skoleledernes utsagn. Spørsmål som tas opp er
hvilke utfordringer det kunst- og designdidaktiske feltet står ovenfor, og hvordan situasjonen
for lærerkompetanse i kunst og håndverksfaget kan bedres. Hensikten er å skape et
diskusjonsgrunnlag som utgangspunkt for å styrke kunst og håndverksfaget i skolen. This thesis is about teacher competence within the school subject Art and Crafts in the
compulsory school. To get a better understanding of why the statistics show such a shortage
of teachers with expertice in the subject the inquiry is focused on: How does school leaders
appreciate Art and Crafts and the teacher competence in this subject in compulsory school,
and what reasons underline the statements of school leaders?
The thesis research strategy and perspectives are founded on the scientific direction of critical
realism. The first section of the question is evaluated through a selection of school leaders in
Oslo. Their statements are presented thematically based on organization and subject content
as well as teachers competence and experience working in secondary schools. Two topics for
discussion are constructed, based on tendencies uncovered during conversations with school
leaders. I then seek to understand the tendencies and underlying reasons for their statements.
Some of the questions asked are: What challenges is the field of Art and design didactics
fronted with? How can the circumstances for the competence of the teachers within the school
subject Art and crafts improve? The purpose of this thesis is to create a basis for discussion of
how to strengthen the school subject Art and Crafts.
Beskrivelse
Master i formgiving, kunst og håndverk