Samtaler om vanskelige tema i skolen: Fortelling som inngang til samtaler med barn og unge
Abstract
Dette masterprosjektet henvender seg til lærere og dramapedagoger i grunnskolen og videregående utdanning, samt til pedagogstudenter og andre interesserte. I prosjektet ser jeg på sammenhengen mellom fortellinger, livsmestring og psykisk helse i skolen gjennom en todelt undersøkelse. Studiens hensikt er å utfordre og ufarliggjøre samtaler om vanskelige tema i skolen, og videre å tilby lærere kunnskap og metodiske ferdigheter innenfor fortellerkunst som inngang til samtaler med barn og unge. Bakgrunnen for studien var hypotesen jeg hadde om at: Fortelling kan brukes som inngang til samtaler om vanskelige tema. Jeg har gjennomført en kunst-basert undersøkelse og formulerte først følgende problemstilling for masterprosjektet:
Hvordan kan muntlig fortellerkunst fungere som inngang til vanskelige samtaler?
Det kunst-baserte forskningsprosjektet bekreftet hypotesen fra barns perspektiv, men hovedfunnene viste også at barn har et behov for å snakke om vanskelige tema i skolen som ikke blir tilfredsstilt, samt at lærere vegrer seg for å ta de vanskelige samtalene. Dette kunst-baserte prosjektet genererte nye spørsmål, som førte til et praksisledet forskningsprosjekt med problemstilling:
Hvilke kunnskaper, ferdigheter og holdninger trenger en lærer for å kunne bruke fortelling som inngang til samtaler om vanskelige tema?
Det praksisledende forskningsprosjektet besto av fire kvalitative intervju med psykologspesialister og det ble utviklet en serie med pilotkurs for lærere. Hovedfunnene viste at lærere trenger økt kunnskap om psykoedukasjon, økte ferdigheter i muntlig fortellerkunst som håndverk og i å øve seg på vanskelige samtaler, samt å ta stilling til egne holdninger. Dataene i sin helhet dannet grunnlaget for et nytt ressurshefte for lærere, om hvordan fortelling kan anvendes som inngang til samtale om vanskelige tema med barn og unge. Ressursheftet ble laget som et bidrag til en metode for økt søkelys på livsmestring i skolen.
For å svare på de to problemstillingene (formulert over) anvendes teori fra tre fagfelt: kunstfag, helsefag og pedagogikk. Masterprosjektet som helhet består av en kappe, to artikler, to praksisfilmer fra feltarbeid og et ressurshefte for lærere.