HUD ¤ KUNST ¤ SKAPING
Abstract
I forskningsprosjektet Hud ¤ kunst ¤ skaping undersøker jeg erfaringer fra berøringsmøter mellom publikum og utøvere i scenkunstverket «Hudriket- et arnested for berørere». I forestillingen, som hadde premiere på Black Box teater våren 2022, var jeg både utøver og kunstnerisk ansvarlig sammen med Liv Kristin Holmberg. Vårt mål med prosjektet var å oppvurdere og utforske huden som kunstrom og berøring som kunstnerisk materiale i en teaterforestilling. Som kunstnerforsker tar jeg her mine metaforiske hudbriller på i en undersøkelse av ulikheter og muligheter som bor i forskningsmaterialet. Med et diffraktivt syn og en porete metodologi skriver jeg fram egne og andres erfaringer av å berøre og berøres i et følt og samtidig forestilt univers som Hudriket inviterte til. Videre undersøker jeg hva som skjer når forskningsmaterialet settes i berøring med ritualteori, etiske og pedagogiske perspektiver. Til slutt ser jeg på materialet som grunnlag for å beskrive en berøringsestetikk for scenekunsten. Hud ¤ kunst ¤ skaping er min forsøksvise benevnelse på en slik estetikk, som omhandler kunst for og med huden i situasjoner der utøvere og publikum er gjensidig skapende i en scenisk tilblivelse. In this research project Skin ¤ arts ¤ creation, I dive into meetings of touch between audience and performers in the performance «Skindom - a breeding ground for touchers». In this production, premiering April 22 on Black Box theatre, my role was a performing one, combined with the creative leadership shared with Liv Kristin Holmberg. As a researcher in the field of arts I hereby put on my metaphorical skin- glasses, in an investigation of differences and possibilities in this research material. I have chosen a diffractive angle and a porous methodology, to describe the participants´ as well as my own recollections of being touched at the same time as touching others in an actual and also constructed environment like the «Skindom» opened for the participants. Furthermore, this project will describe what happens when the data is assessed in the light of ritual theory, ethical and pedagogic principles. Finally, I will use the data as a basis for describing an aesthetic of touch in the field of stage arts. Skin ¤ arts ¤ creation is my tentative attempt to describe such an aesthetic, concerning arts for the skin, with the skin, in situations where the participants and the audience are mutually creating in a performative situation.