Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 165-184 av 322
-
Kjønn i kroppsøving: En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere i ungdomsskole og videregående skole sine oppfatninger om kjønn
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien var å undersøke hvilke oppfatninger kroppsøvingslærere har om kjønn, og hvordan de forholder seg til kjønn i sin undervisningspraksis. Utvalget bestod av seks kroppsøvingslærere, tre kvinner og ... -
Kjønn i kroppsøvingsfaget: En studie om elevenes erfaringer av kjønn i kroppsøvingsfaget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I denne studien undersøker jeg hvordan ungdomsskoleelever erfarer kjønn i kroppsøvingsfaget. Gjennom min studie har jeg intervjuet syv elever, både jenter og gutter i en 10.klasse i Oslo. Oppgaven baserer seg på en ... -
Kompetanse hos høyt presterende elever i matematikk
(Master thesis, 2020)Kompetanse hos høyt presterende elever i matematikk er en kvalitativ studie som tar sikte på å analysere kompetansen til fem høyt presterende ungdomsskoleelever i matematikk. Studien forsøker å svare på hva som kjennetegner ... -
Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ analyse av hvordan 10. klasseelever opplever konkurranseaspektet i kroppsøvingsfaget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Studien har som hensikt å skaffe innsikt i hvordan elever i skolen opplever konkurranseaspektet i kroppsøvingsfaget. Oppgavens hovedfunn viser at idrettslige ferdigheter spiller en sentral rolle for opplevelsen av ... -
Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ studie om lærere på ungdomstrinnet og videregående skole sine holdninger til konkurranse.
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å belyse hvordan lærere i kroppsøving stiller seg til konkurranser. Prosjektets problemstilling lyder derfor som følger: «hvordan forstår lærere i kroppsøving på ungdomstrinnet og i videregående ... -
Kritisk tenkning i norskfaget: En kvalitativ studie av norsklæreres oppfatninger av kritisk tenkning, og deres muligheter til å realisere fagfornyelsens intensjoner
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er nedfelt i opplæringsloven og fagfornyelsen (Opplæringslova, 1998, § 1-1; Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 6). Sosiale medier, fake news og den massive informasjonsflyten bidrar til at mennesker trenger ... -
Kritisk tenkning i samfunnsfag
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven omhandler kritisk tenkning i samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinnet. I skolens styringsdokumenter fremstår kritisk tenkning som et sentralt begrep. Det blir særlig vektlagt i den nye stortingsmeldingen ... -
Kropp i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Formålet med dette prosjektet er å belyse, diskutere og muligens avdekke ny kunnskap om informantenes plannlegging og gjennomføring av undervisning rundt kompetasemål som omhandler kropp i kroppsøving på ... -
Kroppen, mer enn et transportmiddel for hodet? - Om uteskole og kroppens betydning i læringsprosesser
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Oslo og Akershus, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er Skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i Idrett, Friluftsliv og ... -
Kroppsbilde relatert til fysisk aktivitet i ulike kontekster: en kartleggingsstudie av gutter i videregående skole
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Historisk sett har kroppsbildeproblematikken vært forbeholdt kvinnekroppen. Det er først de to-tre siste tiårene at interessen for unge gutter og menns kroppsbilde har blitt mer aktualisert i kroppsbildeforskningen. ... -
Kroppsøving i koronapandemien. En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere i videregående skole sine erfaringer med sin undervisningspraksis gjennom koronapandemiens restriksjoner og nedstengninger
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer kroppsøvingslærere på videregående skoler har hatt med sin kroppsøvingsundervisningspraksis gjennom koronapandemiens restriksjoner og nedstengninger. ... -
Kroppsøving som dannelsesfag - en case-studie i hvordan dannelsesaspektet blir ivaretatt i praksis
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien var å utforske kroppsøving som dannelsesfag ved og finne ut hvordan læreren ivaretar dannelsesaspektet i kroppsøving og dermed elevenes læringsmuligheter i praksis. Det teoretiske rammeverket ... -
«Kroppsøvingsfaget er ikke bare lærerstyrt ballidrett, men mye annet» - en kvalitativ studie om begrunnelsene for kroppsøvingslæreres valg av undervisningsmetoder og aktiviteter
(Master thesis, 2020)Forskning tyder på at kroppsøvingsundervisningen i Norge er basert på tradisjonelle undervisningsmetoder og aktiviteter. Målet med studien var derfor å undersøke hvorfor ungdomsskolelærere underviser som de gjør i faget. ... -
Kroppsøvingslæreres opplevelse av minoritetselever
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I denne empiriske studien blir det presentert hvordan kroppsøvingslærere opplever å jobbe med minoritetselever. Dette basert på seks kroppsøvingslærere som har godkjent lærerutdanning/faglærerutdanning, og minst 60 ... -
Kroppsøvingslæreres refleksjoner om kjønnsforskjeller og aktivitetsvalg
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med denne studien har vært å forstå hvilke refleksjoner kroppsøvingslærere gjør seg om kjønn knyttet til aktivitetsinnholdet i faget. Bakgrunnen for studien er blant annet at Stoltenbergutvalget (2019) viser at ... -
Kulturarv og danning sin rolle i religionsfaget
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven tar for seg danning knyttet til ulike perspektiver på religion og kulturarv i det norske skolefaget KRLE. I oppgaven presenterer jeg ulike danningsteorier som et grunnlag for en analytisk presentasjon og ... -
«Kva tenkjer du om det?» - Om to lærarar sin bruk av spørsmål og kommunikasjonsmønster i naturfagundervisning i niandeklasse
(Master thesis, 2021)Ein lærar stiller mange spørsmål i løpet av ei undervisningsøkt, og desse spørsmåla har betyding for den vidare klassesamtala. Hensikta med denne oppgåva er difor å undersøkje lærarar sin spørsmålsbruk i naturfagundervisning, ... -
Learning strategies in EFL: teacher perspectives and insights from the 2020 curriculum for English
(Master thesis, 2021)The purpose of the project is to gain perspectives on how LK20 describes strategies, how lower secondary English teachers understand strategies and self-regulation and how teachers perceive the information LK20 provides ... -
Leirskuleveka - Ei kvalitativ undersøking om kva elevane gjer der, og kva relevans ei slik veke har for elevane
(Master thesis, 2018)Målsetjing: Leirskule er ei veke mange kjenner frå barneskulen, men det er eit område som er lite forska på. Denne oppgåva tek sikte på å følgje elevane gjennom ei leirskulevek, og få innsikt i kva relevans klasselærarane ... -
Lek i overgangen fra barnehage til skole
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet - storbyuniversitet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Oppgaven er en del av Master i Skolerettet utdanningsvitenskap, fordypning i kroppsøving og ...