Learning strategies in EFL: teacher perspectives and insights from the 2020 curriculum for English
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2789034Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
The purpose of the project is to gain perspectives on how LK20 describes strategies, how lower secondary English teachers understand strategies and self-regulation and how teachers perceive the information LK20 provides about strategies. The data material is collected though a mixed qualitative method composed of eight semi-structured interviews with English teachers working in Norwegian lower secondary schools, and an analysis of the English subject curriculum in LK20. The curriculum analysis finds that strategies are a central term in the curriculum, but that LK20 gives few concrete directions of what a strategy is and of how to implement strategy teaching. Findings from the teacher interviews disclose a confusion among the participants of what the strategy term involves and how it relates to similar terms. Several of the participants would appreciate more concrete guidelines from LK20 regarding strategies. The participants also describe different practices of strategy teaching, and different points of emphasis. They do not appear to make any connections between strategies and the ideas from the core curriculum such as the interdisciplinary topics. The participants are divided as of how confident they feel about their learners’ life-long application of strategies. It appears as if the participants see the positive sides of strategy teaching but does not see them as a necessary explicit component of their teaching. Målsetningen for dette prosjektet er å undersøke hvordan LK20 beskriver strategier, hvordan engelsklærere på 8. og 9. trinn forstår strategier og selvregulering samt hvordan de oppfatter informasjonen LK20 gir omhandlende strategier. Datamaterialet er hentet gjennom individuelle intervjuer med åtte engelsklærere på 8. og 9. trinn og en læreplananalyse av læreplanen for engelskfaget i LK20. Læreplananalysen belyser at strategier er et sentralt tema i LK20, men at det gis svært få konkrete beskrivelser av hva begrepet innebærer og hvordan strategilæring bør gjøres i praksis. Funnene fra intervjuene viser en forvirring blant deltakerne om hva strategibegrepet involverer og hvordan det posisjonerer seg til nært beslektede begreper. Flere av deltakerne kommuniserer også et ønske om en konkretisering av LK20 om hva strategiopplæring bør inneholde. Deltakerne beskriver også at de har forskjellige praksiser for å lære vekk strategier og at de vektlegger det ulikt i sin undervisning. De ser ikke ut til å koble strategiundervisning til de tverrfaglige temaene og er usikre på om elevene vil bruke strategier etter endt skoleløp. Deltakerne virker til å se de positive sidene av strategiopplæring, men virker ikke til å tenke på strategier som en nødvendighet i undervisningen sin.