• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ analyse av hvordan 10. klasseelever opplever konkurranseaspektet i kroppsøvingsfaget

Skjærstein, Knut-André Søyland
Master thesis
Published version
Thumbnail
Åpne
325_43467149_2.pdf (2.353Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8709
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [244]
Sammendrag
Studien har som hensikt å skaffe innsikt i hvordan elever i skolen opplever konkurranseaspektet i

kroppsøvingsfaget. Oppgavens hovedfunn viser at idrettslige ferdigheter spiller en sentral rolle for

opplevelsen av konkurranse i faget, der de med best idrettslige ferdigheter også er de som opplever høyest

mestring, mens de som ikke innehar like gode ferdigheter, opplever å bli ignorert og ekskludert i timen.

Tidligere forskning på feltet sier at konkurransepregede aktiviteter i størst grad fører til mindre deltakelse

hos elevene. Ferdigheter spiller en vesentlig rolle, og elever som føler de ikke innehar gode nok

ferdigheter kommenterer at de føler de ikke får nok tid til utvikling i timene.

Teorien baserer seg på begrepet til Skaalvik og Skaalvik (2018) om selvoppfatning, og tar for seg

selvoppfatningsbegrepet, selvoppfatning i skolen og elementer som kan påvirke selvoppfatningen.

Masteroppgaven har en fenomenologisk tilnærming, der kvalitativ metode og casestudie er tatt i bruk.

Datamaterialet er hentet inn fra fem elever, som er fordelt på fire klasser og to forskjellige skoler.

Resultatene i undersøkelsen viser at det er flere grunner til elevenes selvoppfattelse i konkurransepregede

aktiviteter i faget.

Hovedfunnene viser at ferdigheter er et vesentlig element i opplevelsen av konkurransepregede aktiviteter

i faget. Selvoppfatningen til elevene styres av hvordan de opplever seg selv i forhold til andre, og ved gode

ferdigheter stiger også selvoppfatningen. Det er store interne konkurranser mellom guttene, som gjør at

jentene blir ekskludert dersom de ikke innehar gode nok ferdigheter. Timer med lite konkurranse snur opp

ned på svarene, da de som ikke innehar så gode idrettslige ferdigheter trives bedre i en slik time, grunnet

mindre sammenligning.

Implikasjoner i studien tyder på at det er et feil fokus på hva som er gode ferdigheter i faget. Idrettslige

ferdigheter dominerer, mens andre ferdigheter som kommunikasjon, ansvar og samarbeid (TPSRmodellen)

blir nedprioritert.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Utgiver
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Serie
SKUT;2019

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit