• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kritisk tenkning i samfunnsfag

Reinsve, Cecilie
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Reinsve.pdf (553.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/6241
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [244]
Abstract
Denne oppgaven omhandler kritisk tenkning i samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinnet. I skolens

styringsdokumenter fremstår kritisk tenkning som et sentralt begrep. Det blir særlig vektlagt i den nye

stortingsmeldingen fra 2016, som omhandler en fornyelse av Kunnskapsløftet. I denne stortingsmeldingen blir

kritisk tenkning omtalt som en av de sentrale kompetansene i det 21. århundret (Kunnskapsdepartementet,

2016). Kritisk tenkning blir også lovpålagt under formålsparagrafen i opplæringsloven, og henvist til

gjennomgående i læreplanen for Kunnskapsløftet, men på ulike måter og med ulike formuleringer.

Kritisk tenkning et begrep som har mer enn én betydning, både i styringsdokumentene og i litteraturen som

omhandler kritisk tenkning. Så hvordan skal lærere fremme denne kompetansen som ikke blir entydig definert?

Jeg ønsker med denne oppgaven å undersøke hva kritisk tenkning i skolen egentlig betyr. Er det slik at det

finnes en allmenn forståelse blant lærere om hva begrepet betyr, selv om det ikke står tydelig i

styringsdokumentene? I denne oppgaven har følgende problemstilling vært retningsgivende: Hvordan forstår

samfunnsfaglærere kritisk tenkning, og hvordan arbeider de med å fremme elevenes kritiske tenkning i

samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinnet?

For å undersøke problemstillingen, intervjuet jeg fem samfunnsfagslærere på ungdomstrinnet. Analysen av

deres utsagn viser at lærere har ulik forståelse av kritisk tenkning. Samtidig er det lignende tendenser i deres

forklaringer, og en overenstemmelse om at kritisk tenkning handler om å ikke uten videre godta det som

fremstilles. I teorien vises dette til som en holdning, som det å være skeptisk, hvor en stiller seg tvilende før en

har fått undersøkt det nærmere. Fire av studiens fem lærere, forstår kritisk tenkning som å undersøke noe

nærmere. Dette er også fellestrekket når disse fire lærerne fremmer kritisk tenkning i

samfunnsfagundervisningen. Det er derimot varierende hvordan og i hvilken grad lærerne fremmer kritisk

tenkning hos elever i samfunnsfag. Det er fire lærere som virker å arbeide med dette i klasserommet, hvorav én

jobber metodisk med det. Samtlige av disse lærerne jobber med elevenes kritiske tenkning i et undersøkende

fellesskap; gjennom dialog, diskusjon og refleksjon i klassens felleskap.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit