Kritisk tenkning i samfunnsfag
Abstract
Denne oppgaven omhandler kritisk tenkning i samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinnet. I skolens
styringsdokumenter fremstår kritisk tenkning som et sentralt begrep. Det blir særlig vektlagt i den nye
stortingsmeldingen fra 2016, som omhandler en fornyelse av Kunnskapsløftet. I denne stortingsmeldingen blir
kritisk tenkning omtalt som en av de sentrale kompetansene i det 21. århundret (Kunnskapsdepartementet,
2016). Kritisk tenkning blir også lovpålagt under formålsparagrafen i opplæringsloven, og henvist til
gjennomgående i læreplanen for Kunnskapsløftet, men på ulike måter og med ulike formuleringer.
Kritisk tenkning et begrep som har mer enn én betydning, både i styringsdokumentene og i litteraturen som
omhandler kritisk tenkning. Så hvordan skal lærere fremme denne kompetansen som ikke blir entydig definert?
Jeg ønsker med denne oppgaven å undersøke hva kritisk tenkning i skolen egentlig betyr. Er det slik at det
finnes en allmenn forståelse blant lærere om hva begrepet betyr, selv om det ikke står tydelig i
styringsdokumentene? I denne oppgaven har følgende problemstilling vært retningsgivende: Hvordan forstår
samfunnsfaglærere kritisk tenkning, og hvordan arbeider de med å fremme elevenes kritiske tenkning i
samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinnet?
For å undersøke problemstillingen, intervjuet jeg fem samfunnsfagslærere på ungdomstrinnet. Analysen av
deres utsagn viser at lærere har ulik forståelse av kritisk tenkning. Samtidig er det lignende tendenser i deres
forklaringer, og en overenstemmelse om at kritisk tenkning handler om å ikke uten videre godta det som
fremstilles. I teorien vises dette til som en holdning, som det å være skeptisk, hvor en stiller seg tvilende før en
har fått undersøkt det nærmere. Fire av studiens fem lærere, forstår kritisk tenkning som å undersøke noe
nærmere. Dette er også fellestrekket når disse fire lærerne fremmer kritisk tenkning i
samfunnsfagundervisningen. Det er derimot varierende hvordan og i hvilken grad lærerne fremmer kritisk
tenkning hos elever i samfunnsfag. Det er fire lærere som virker å arbeide med dette i klasserommet, hvorav én
jobber metodisk med det. Samtlige av disse lærerne jobber med elevenes kritiske tenkning i et undersøkende
fellesskap; gjennom dialog, diskusjon og refleksjon i klassens felleskap.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap