• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kroppsøvingslæreres opplevelse av minoritetselever

Nodland, Magnus
Master thesis
Published version
Thumbnail
Åpne
321_43467149_2.pdf (1018.Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8699
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [244]
Sammendrag
I denne empiriske studien blir det presentert hvordan kroppsøvingslærere opplever å jobbe med

minoritetselever. Dette basert på seks kroppsøvingslærere som har godkjent

lærerutdanning/faglærerutdanning, og minst 60 studiepoeng i kroppsøvingsfaget. Gjennom studieperioden

på veien til å bli lærer har jeg reist en del, og høsten 2016 var jeg i praksis i fire uker på Madagaskar.

Utenlandspraksisen har gitt meg innblikk i andre kulturer med andre rammefaktorer og læringsmål,

annerledes pedagogikk, lærings og menneskesyn. Jeg har fått erfart hvordan det er å være minoritet, dette

har videre pirret min nysgjerrighet på menneskers likheter og ulikheter, spesielt med tanke på hvilke utslag

dette kan få i kroppsøvingsfaget. Dette har ført til følgende problemstilling:

Hvordan opplever kroppsøvingslærere å jobbe med minoritetselever?

Problemstillingen fører med seg flere forskningsspørsmål. Disse skal prøve å få fram nyanser i

opplevelsene til kroppsøvingslærere, både når det kommer til deres tid som nyutdannet, hvilke utfordringer

de møter på, og hvordan man tilpasser opplæringen. Videre vil forskningsspørsmålene avdekke hvordan

informantene opplever trivsel og hvordan faget står som en utviklingsmulighet for minoritetselever. Det

teoretiske perspektiv bygger på en interkulturell kompetanse. Dette medfører ulike perspektiver som

interkulturell kommunikasjon, flerkulturell og interkulturell læring. Studien viser at særlig nyutdannede lærere opplever det som utfordrende å jobbe med minoritetselever i

kroppsøving. Håndtering av enkelte elever er vanskelig, og enkelte opplever seg ikke kompetente nok.

Kun en informant syntes sin lærer/faglærerutdanning har vært bidragsytende. De andre syntes heller

undervisningskompetanse i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE), hjelp fra kollegaer, og livserfaring

har hjulpet. Utfordringene er flere og sammensatte. Blant annet når det kommer til dusjing, høyt

temperament, fysiske og verbale konfrontasjoner og mangel på respekt ovenfor kvinnelige lærere. Da

enkelte minoritetselever kan bære på en tung bagasje av rystende opplevelser, viser det seg at dette kan

være en grunn til at utfordringene er mer komplekse nå enn for bare ti år siden. Lærerne må hele tiden

passe på tilpasset opplæring, da med tanke på språk, og det med å hele tiden være et øvingsbilde.

Samtidig så opplever kroppsøvingslærere at faget er et sted hvor minoritetselever trives svært godt og som

en arena der sosialiseringsmuligheten er unik. Min konklusjon er at minoritetselever trives godt i

kroppsøvingsfaget, men at kroppsøvingslærere møter på sammensatte utfordringer som de ikke føler at de

har blitt forberedt på i sin utdanning.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Utgiver
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Serie
SKUT;2019

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit