Blar i Senter for profesjonsforskning (SPS) på tittel
Viser treff 188-207 av 462
-
Kall eller lønnskamp? En casestudie av Utdanningsforbundets holdning til lukning av læreryrket
(Tidsskrift for Samfunnsforskning;Årgang 60, nr. 1-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-02)Spørsmålet om profesjoner er drevet av egeninteresse eller av hensynet til samfunn og klienters beste, er en grunnleggende kontrovers i profesjonsteori og arbeidslivssosiologi. Artikkelen går inn i dette emnet med utgangspunkt ... -
Kjønnskvotering i politikken – et utbredt, men kontroversielt tiltak
(Notat – Institutt for samfunnsforskning;, Research report, 2024)Dette notatet analyserer befolkningens holdninger til kjønnskvotering i politikken basert på data fra CORE Survey 2022 – Likestillingsundersøkelsen. Resultatene viser at det er betydelig uenighet om dette spørsmålet. Det ... -
The knowing body and a body of knowledge: an ethnographic study of professional knowledge in use in clinical nursing
(OsloMet Avhandling 2022;Nr 2, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)This thesis is an ethnographic study of nursing knowledge from the perspective of its use, exploring how professional knowledge evolves in work by taking clinical cancer nursing as its case. Cancer nursing requires a complex ... -
Knowledge and ambiguity. How GPs manage tensions between systemic biomedical ideals and medically unexplained symptoms
(OsloMet Avhandling;2019, nr 14, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2019)This thesis is a sociological exploration of the management of ambiguity in medical work, and of the relationship between knowledge and ambiguity in that regard. As its case, it takes the management of ‘medically unexplained ... -
Koherens i lærarutdanninga
(Norsk pedagogisk tidsskrift;98(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)Tema for artikkelen er spenningane og motsetnadene i lærarutdanninga og diskusjonen om korleis samanhengen kan styrkast og relevansen aukast. Vi tar utgangspunkt i omgrepet koherens slik det er brukt i internasjonale bidrag, ... -
Kompetanseutvikling som rekontekstualisering: Skoleledelse i spennet mellom horisontale og vertikale kunnskapsdiskurser
(Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 2, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-08-23)I denne artikkelen utforsker jeg ulike måter skoleledere rekontekstualiserer kompetanseutvikling. Med utgangspunkt i observasjons- og intervjudata fra fire skoleledere som omhandler hvordan de forholder seg til kunnskapsressurser ... -
Kompetente nyutdannede lærere: Et spørgsmål om gode lærerteam - eller om den rette mentorordning?
(Unge Pædagoger;(2), Journal article; Peer reviewed, 2011)Artikkelen pointerer at det er mulig å forstå hvorfor en inkluderende arbeidsplasskultur og faglig og emosjonelt støttende samarbeidsformer kan være minst like viktig for mestringsforventning og trygghet som hvor lenge man ... -
Konsensus om arbeidslinja? Nordmenns støtte til aktiveringsreformer
(Tidsskrift for samfunnsforskning;Årgang 62, nr. 3-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-08-25)Denne artikkelen studerer befolkningens holdninger til aktiveringspolitikkens to reformstrategier: støttende og restriktive tiltak. Aktiveringspolitikk har inngått i den norske arbeidslinja de siste 30 årene. Politikken ... -
Konservatisme, nyliberalisme og statsdrift. Høyres syn på statseid industri 1945–1981
(Historisk Tidsskrift;Bind 97, nr. 2-2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-05-28)Det har blitt hevdet at Høyres økonomiske politikk i etterkrigsårene stort sett bestod i å «stabbe imot» men la seg trekke med av Arbeiderpartiets økonomiske politikk. I denne artikkelen viser vi imidlertid at Høyre aktivt ... -
Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Universiteter og høgskolers samfunnsoppdrag inkluderer støtte til profesjonsutøveres læring i arbeidslivet. I lærerutdanningen organiseres slikt arbeid i økende grad innenfor rammene av en partnerskapstenkning der høyere ... -
Kunnskap, regime og kunnskapsregime. Om bruken av omgrepet kunnskapsregime
(Norsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 2, nr. 5-2018, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-11-05)Omgrepet kunnskapsregimer fekk stor merksemd i skandinavisk akademisk og offentleg debatt frå og med utgjevinga av Rune Slagstad si bok De nasjonale strateger i 1998, og blei etablert som eit sentralt omgrep i skandinavisk ... -
Kunnskapsområdene i barnehagelærerutdanningen – en umulig modell? Utfordringer ved faglig integrasjon og profesjonsretting
(Nordic Studies in Education;Vol. 41, No. 2, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-06)As typical for professional education, early childhood teacher education (ECTE) aims to integrate knowledge from a wide range of disciplinary fields. With the 2013 reform of the Norwegian ECTE national curriculum the 10 ... -
Kvalifisering av nyutdannede sykepleiere - en undersøkelse av læringsstrategier og opplæring i arbeidslivet
(HiO-rapport;Nr. 12, Research report, 2007-06)Det er ikke uvanlig å operere med et skille mellom utdanning og yrkesfelt, der kvalifisering assosieres med utdanning. Skillet er problematisk, dels fordi utdanningen er ramme for kvalifisering både i yrkesfelt og ved ... -
Lavt sensorsamsvar : kan det bedres?
(UNIPED;34 (4), Journal article; Peer reviewed, 2011)Etter innføringen av Kvalitetsreformen er kravet om ekstern sensur redusert betydelig i høgre utdanning. Antallet sensorer er også redusert. Dermed forutsettes det at sensureringen holder høy kvalitet, også når den bare ... -
Learner autonomy, learner engagement and learner satisfaction in text-based and multimodal computer mediated writing environments
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Technology creates variant learning experiences which are context specific. This study examined the comparative potential of multimodal and text-based Computer Mediated Communication (CMC) in fostering learner autonomy, ... -
Learning labs in a secondary school in the Netherlands: Effects of teachers' autonomy support on student learning motivation and achievement
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Autonomy-supportive activities are understood to promote stu- dents’ autonomous forms of learning motivation, educational out- comes and well-being. In the current study, two learning labs in one Dutch secondary school ... -
Learning outcome in professional education: The influence of institutional and student characteristics
(;nr. 8, Working paper, 2005)This study aims at analysing how students’ learning outcome is affected by three sets of factors: students’ background, the teaching environment and students’ own effort and learning style. The analyses are based on a set ... -
Learning Strategies in Self-directed Language Learning Using Mobile Technology in Higher Education: A Systematic Scoping Review
(Education and Information Technologies : Official Journal of the IFIP technical committee on Education;Volume 27, issue 6, Peer reviewed; Journal article, 2022-02-22)Language learners in higher education increasingly use out-of-class self-directed learning facilitated by mobile technology. In order to make informed educational decisions, this study sets out to provide an overview of ... -
Learning the Principle of Zero Exclusion. Managers Challenging the Logic of Professionalism in Services for People with Psychosocial Disabilities
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Individuals with psychosocial disabilities face substantial barriers that hinder their equal participation in working life, such as discrimination and lack of self-determination. A method developed to increase work ... -
Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen studerer vi ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning, slik de kommer til uttrykk på kommune- og skolenivå. Basert på analyser av intervjudata fra ledere i kommunale grunnskoler i tre ...