Kvalifisering av nyutdannede sykepleiere - en undersøkelse av læringsstrategier og opplæring i arbeidslivet
Abstract
Det er ikke uvanlig å operere med et skille mellom utdanning og yrkesfelt, der kvalifisering
assosieres med utdanning. Skillet er problematisk, dels fordi utdanningen er ramme for
kvalifisering både i yrkesfelt og ved høgskole, og dels fordi det mer generelt under kommuniserer yrkesfeltet som kvalifiseringsarena. I flere år har Norsk Sykepleierforbund vist stor interesse for å frambringe ny empirisk kunnskap om kvalifisering til sykepleie. I tidligere rapporter har fokus vært rettet mot kvalifisering i utdanning – nærmere bestemt studier av rekruttering, motivasjon studiestrategier og studentenes erfaringer med sykepleierutdanningen. Denne rapporten studerer kvalifisering i yrkeslivet – nærmere bestemt nyutdannede sykepleieres læringsstrategier og opplæring i arbeidslivet.
Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Norsk Sykepleierforbund.