Blar i ODA Open Digital Archive på tittel
Viser treff 9151-9170 av 17112
-
Lesbiske, homofile, bifile og transpersoners utsatthet for vold i nære relasjoner
(NOVA Rapport 5/13, Research report, 2013)I denne litteraturstudien presenteres internasjonal forskning om vold i nære relasjoner mot lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (lhbt-personer). Vi spør: Hva er omfanget av slik vold, hva er voldens ytringsformer, ... -
Lesbiske, homofile, bifile og transpersoners utsatthet for vold i nære relasjoner
(NOVA Rapport 5/13, Report, 2013)The overarching questions raised in this literature review are: What characterizes violence in intimate relationships against lesbians, homosexuals, bisexuals and transgendered individuals (LGBT)? What can previous research ... -
Lesbiskes psykiske helse
(NOVA Rapport 4/02, Report, 2002)Denne rapporten om lesbiske kvinners psykiske helse er en empirisk undersøkelse basert på livshistorieintervjuer. Lesbiske kvinner flest rapporterer om en god livskvalitet. Samtidig er det slik at en liten andel oppgir ... -
Lesbiskes psykiske helse
(NOVA Rapport 4/02, Research report, 2002)Denne rapporten om lesbiske kvinners psykiske helse er en empirisk undersøkelse basert på livshistorieintervjuer. Lesbiske kvinner flest rapporterer om en god livskvalitet. Samtidig er det slik at en liten andel oppgir ... -
Leseferdighet og skolevesen 1740-1830 pietister, "potetprester" og et ungt norsk Storting
(Heimen; 45 (4), Journal article; Peer reviewed, 2008)At leseferdigheten blant folk flest økte markant på 1700-tallet, har flere årsaker. I denne artikkelen vil jeg særlig fokusere på innsatsen til to aktørgrupper: Pietistene, som spilte en viktig rolle i første halvdel ... -
Leseferdigheter - utvikling og vurdering
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Det har i den senere tid vært et økende fokus på vurdering i norsk skole. Vurdering for læring og tilpasset opplæring er nasjonale føringer man som skoleeier og lærer forplikter å forholde seg til. Mitt prosjekt tar for ... -
Lesefrø - fra prosjekt til hverdag
(Bachelor thesis, 2017)Vi har undersøkt hvordan enkelte barnehager som er en del av Lesefrø-prosjektet i regi av Deichmanske bibliotek, har arbeidet med implementeringen av denne metoden. Vi ville se på hvordan barnehagene har valgt å tolke ... -
Lesekurs på ungdomsskolen – økt lesekompetanse med lesekurs på 10.trinn?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om elever som strever med leseforståelse og leseflyt kan ha effekt av et intensivt lesekurs. I tillegg har jeg undersøkt hvordan et lesekurs kan påvirke motivasjonen og ... -
Leselounge for Akershus Kunstsenter
(Master thesis, 2009)I dagens samfunn finnes det enkelte regler for hvordan man bør oppføre seg på offentlige steder. Særlig på gallerier eksisterer det for mange mennesker en høytidelig stemning, med begrensninger innen muligheten for aktivitet ... -
Lesemotivasjon og lesestimulering Korleis nå den enkelte lesar
(Master thesis, 2022)Lesestimulerande prosjekt i skulen har beviseleg positiv effekt i prosjektperioden, men langtidseffekten er det ikkje like lett å sjå. Dette er eit forsøk på å kunne sei noko om desse langtidseffektane. Med utgangspunkt i ... -
Leseopplæring basert på matriser hos barn med norsk som andrespråk
(MALKS;2017, Master thesis, 2017)Evnen til å lære å lese ligger latent i oss alle, men enkelte har større utfordringer når det kommer til å lære og lese. Det kan være mange ulike grunner til dette. Hvilken metode som egner seg best til leseopplæring har ... -
Lesersørvis og folkebibliotekenes litteraturformidling
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven tar for seg formidlingsmetodikken Lesersørvis. Til tross for en økende utbredelse og interesse i praksisfeltet, ser det ut til å ha vært laber interesse for metodikken i akademia og på bibliotekarutdanningen. ... -
Lesing mellom linjene: En undersøkelse av hvordan lærebøker i norskfaget legger til rette for fiksjonsforståelse og tolkningskompetanse gjennom utforming av oppgaver knyttet til novelletekster
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg oppgavekulturen i norsklærebøker på ungdomsskolen fra tre ulike forlag. Formålet er å undersøke hvorvidt oppgaver knyttet til skjønnlitterære tekster kan bidra til å fremme fiksjonsforståelse ... -
Lesing og presisjonsopplæring, artikkel 1. Etablering av leseferdigheter ved bruk av presisjonsopplæringsverktøyet Tempolex, artikkel 2
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)For å mestre lesing er man avhengig av at den tekstuelle atferden frembringes med flyt. Flyt kan være en viktig forutsetning for å forstå det som leses. Artikkel 1 fremhever presisjonsopplæring som et nyttig system i ... -
Lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvorfor er det ikke bare norsklærerens jobb å utvikle leseferdigheter?
(Master thesis, 2018)I 2006 ble Kunnskapsløftet innført, og det nye ved denne reformen var et økt fokus på de grunnleggende ferdighetene innen lesing, skriving, regning og digital kompetanse. I tillegg ble den beskrevet som en literacyreform ... -
Lesing ”live” - Møter mellom ungdom og litteratur
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar sikte på å finne sammenhenger mellom lesing og helse. Ved bruk av høytlesing og samtale i to ungdomsgrupper letes det etter positive helseeffekter gjennom å se på selve leseprosessen og på ... -
Lesion detection performance : comparative analysis of low-dose CT data of the chest on two hybrid imaging systems
(Journal of Nuclear Medicine Technology;(Under utgivelse), Journal article; Peer reviewed, 2015)Purpose: Incidental findings, discovered in low-dose CT images obtained during hybrid imaging, are an increasing phenomenon with advancing CT technology. Understanding their diagnostic value along with technical limitations ... -
Lesninger av danning i barnehagen : en undersøkelse av barns subjektivitetsprosesser med diffraksjon og territorier som analysemetode
(Master thesis, 2012)In this study, different theoretical approaches are used to explore their potential analytical possibilities when bildung is the topic. The study is based on the new object clause which introduces the concept of bildung. ... -
Lesson Study som metode for å videreutvikle profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) i skolen
(Master thesis, 2019)Formålet med studien er å drøfte hvordan man kan legge til rette for utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse i skolen. Helt konkret er problemstillingen for denne undersøkelsen: Hvordan fungerer Lesson Study som ... -
Lessons from working across fields to develop a framework for informed choices
(Research for All;Volume: 6, Issue: 1, Peer reviewed; Journal article, 2022-02-08)In late 2018, Iain Chalmers, Andy Oxman and others from the Informed Health Choices team convened a cross-field forum to develop a generic framework of key concepts for thinking critically about claims, research and choices ...