Leselounge for Akershus Kunstsenter
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/845Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I dagens samfunn finnes det enkelte regler for hvordan man bør oppføre seg på offentlige steder. Særlig på gallerier eksisterer det for mange mennesker en høytidelig stemning, med begrensninger innen muligheten for aktivitet og avslapning på samme sted. Teorien til Robert Cialdini viser at man kan påvirke mennesker i en ønsket retning ved hjelp av syv prinsipper for påvirkning. Imidlertid er det muligens ikke forsket nok på hvordan man kan påvirke mennesker til aktivitet og avslapning, samt avslapning ovenfor andre mennesker og holdninger i et kunstgalleri, gjennom møbel og interiørdesign. Hvordan designe en leselounge i et kunstsenter, som er tilrettelagt for både aktivitet og ro, og som ivaretar private og sosiale behov hos de besøkende og ansatte ved kunstsenteret. Gjennom designprosess, metoder og teori er det mulig å komme frem til konseptløsninger og produkt som kan være med på å skape en holdningsendring hos de besøkende.Ved hjelp av disse metodene har det kommet frem at man muligens kan oppfordre folk til aktivitet og avslapning, samt ivareta sosiale og private behov hos mennesker, gjennom design. Resultatet er en leselounge på Akershus kunstsenter der konseptet, og rommet, er delt på bakgrunn av to vinklinger av ordet avslapning. Både fysisk og mental avslapning, og avslapning ovenfor andre mennesker i et offentlig rom. Avslapningen ovenfor andre mennesker kan bidra til en ny holdning ovenfor kunstgallerier
Beskrivelse
Master i produktdesign