Lesefrø - fra prosjekt til hverdag
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- SAM - Handelshøyskolen [413]
Abstract
Vi har undersøkt hvordan enkelte barnehager som er en del av Lesefrø-prosjektet i regi av
Deichmanske bibliotek, har arbeidet med implementeringen av denne metoden. Vi ville se på
hvordan barnehagene har valgt å tolke prinsippene som er utarbeidet med tanke på økt
leseglede og språkutvikling i barnehagen. Vi har sett på hvordan det er lagt til rette for de
ansattes læring og kompetanseutvikling, og hvordan dette påvirker utfallet av målet for
prosjektet. I tillegg har vi sett på hvordan de praktiske tiltakene i Lesefrø-prosjektet har
inspirert til videre utvikling av språkarbeidet i barnehagen etter at prosjektet er fullført. Vi
ville se på om de ansatte implementerte Lesefrø som et verktøy i arbeidet med språk og lesing
i barnehagen, med hovedvekt på Vygotskys teori om det sosiokulturelle læringssyn. Vi
påviser at barnehagene med flest positive erfaringer rundt språkprosjekter som Lesefrø, er de
samme barnehagene som mottar størst grad av oppfølging og kompetanseheving. Vi påviser
også at barnehagene med lite oppfølging fra ledelse og bydel mangler de samme positive
erfaringene. Gjennom disse funnene viser vi at en satsning på de ansattes kompetanse i siste
ende er en satsning på barnas muligheter for språkutvikling.
Description
Bachelor i Bibliotek- og informasjonsvitenskap