Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVold, Tonje
dc.contributor.authorStadskleiv, Mariken
dc.contributor.authorMolvig, Una
dc.date.accessioned2017-07-05T13:39:46Z
dc.date.accessioned2020-08-25T20:36:04Z
dc.date.accessioned2021-04-29T11:26:59Z
dc.date.available2017-07-05T13:39:46Z
dc.date.available2020-08-25T20:36:04Z
dc.date.available2021-04-29T11:26:59Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/1036
dc.descriptionBachelor i Bibliotek- og informasjonsvitenskap
dc.description.abstractVi har undersøkt hvordan enkelte barnehager som er en del av Lesefrø-prosjektet i regi av Deichmanske bibliotek, har arbeidet med implementeringen av denne metoden. Vi ville se på hvordan barnehagene har valgt å tolke prinsippene som er utarbeidet med tanke på økt leseglede og språkutvikling i barnehagen. Vi har sett på hvordan det er lagt til rette for de ansattes læring og kompetanseutvikling, og hvordan dette påvirker utfallet av målet for prosjektet. I tillegg har vi sett på hvordan de praktiske tiltakene i Lesefrø-prosjektet har inspirert til videre utvikling av språkarbeidet i barnehagen etter at prosjektet er fullført. Vi ville se på om de ansatte implementerte Lesefrø som et verktøy i arbeidet med språk og lesing i barnehagen, med hovedvekt på Vygotskys teori om det sosiokulturelle læringssyn. Vi påviser at barnehagene med flest positive erfaringer rundt språkprosjekter som Lesefrø, er de samme barnehagene som mottar størst grad av oppfølging og kompetanseheving. Vi påviser også at barnehagene med lite oppfølging fra ledelse og bydel mangler de samme positive erfaringene. Gjennom disse funnene viser vi at en satsning på de ansattes kompetanse i siste ende er en satsning på barnas muligheter for språkutvikling.
dc.language.isonblanguage
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus
dc.subjectLesefrø
dc.subjectSpråkutvikling
dc.subjectBarnehager
dc.subjectBibliotek
dc.titleLesefrø - fra prosjekt til hverdag
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel