Leseopplæring basert på matriser hos barn med norsk som andrespråk
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/5142Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Evnen til å lære å lese ligger latent i oss alle, men enkelte har større utfordringer når det kommer til å lære og lese. Det kan være mange ulike grunner til dette. Hvilken metode som egner seg best til leseopplæring har lenge vært et omstridt spørsmål. Hvilke tiltak kan bidra til høyes grad av optimalisering hos elevene.
Artikkel 1 tar for seg leseopplæring på minoritetsspråklige elever som har norsk som andrespråk. Hvilke utfordringer denne elevgruppen kan møte på, med tanke på de ulike pedagogiske tilbudene. Artikkel 1 vil belyse teorien bak matrise trening og rekombinativ generalisering og hvorfor nettopp en slik prosedyre kan være en god metode for læring. Artikkel 2 vil ta for seg hvordan matrise trening kan fremme leseopplæring hos minoritetsspråklige elever, og hvordan det fungerer i praksis. Belyse viktigheten av atferdsanalyse som et nyttig redskap til å fremme ny atferd.
Studiet tar for seg to minoritetsspråklige elever som går på en barneskole som er et innføringstilbud for barn og ungdom som kommer til Norge, før de begynner på vanlig offentlig skole. Deltakerne skulle lære og kombinere stavelser, på en systematisk og effektiv måte, ved hjelp av matrise trening. Ved å anvende seg av atferdsanalytiske prinsipper som matrise trening bygger på, håper forskeren å fremme leseopplæring hos deltakerne. Resultatene indikere at rekombinativ generalisering oppstod til ikke direkte trente kombinasjoner.
Beskrivelse
Master i læring i komplekse systemer