Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEldevik, Sigmund
dc.contributor.authorRasmussen, Ane
dc.date.accessioned2017-08-18T10:45:28Z
dc.date.available2017-08-18T10:45:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5142
dc.descriptionMaster i læring i komplekse systemerlanguage
dc.description.abstractEvnen til å lære å lese ligger latent i oss alle, men enkelte har større utfordringer når det kommer til å lære og lese. Det kan være mange ulike grunner til dette. Hvilken metode som egner seg best til leseopplæring har lenge vært et omstridt spørsmål. Hvilke tiltak kan bidra til høyes grad av optimalisering hos elevene. Artikkel 1 tar for seg leseopplæring på minoritetsspråklige elever som har norsk som andrespråk. Hvilke utfordringer denne elevgruppen kan møte på, med tanke på de ulike pedagogiske tilbudene. Artikkel 1 vil belyse teorien bak matrise trening og rekombinativ generalisering og hvorfor nettopp en slik prosedyre kan være en god metode for læring. Artikkel 2 vil ta for seg hvordan matrise trening kan fremme leseopplæring hos minoritetsspråklige elever, og hvordan det fungerer i praksis. Belyse viktigheten av atferdsanalyse som et nyttig redskap til å fremme ny atferd. Studiet tar for seg to minoritetsspråklige elever som går på en barneskole som er et innføringstilbud for barn og ungdom som kommer til Norge, før de begynner på vanlig offentlig skole. Deltakerne skulle lære og kombinere stavelser, på en systematisk og effektiv måte, ved hjelp av matrise trening. Ved å anvende seg av atferdsanalytiske prinsipper som matrise trening bygger på, håper forskeren å fremme leseopplæring hos deltakerne. Resultatene indikere at rekombinativ generalisering oppstod til ikke direkte trente kombinasjoner.language
dc.language.isonblanguage
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for atferdsvitenskaplanguage
dc.relation.ispartofseriesMALKS;2017
dc.subjectLeseopplæringlanguage
dc.subjectMatrise treninglanguage
dc.subjectRekombinativ generaliseringlanguage
dc.subjectMinoritetsspråkliglanguage
dc.subjectAtferdsanalyselanguage
dc.titleLeseopplæring basert på matriser hos barn med norsk som andrespråklanguage
dc.title.alternativeMatrise trening og leseopplæring: En teoretisk tilnærming. Artikkel 1language
dc.title.alternativeBruk av matrise trening for å fremme fonetisk lesing for minoritetsspråklige elever. Artikkel 2language
dc.typeMaster thesislanguage
dc.description.versionpublishedVersionlanguage


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel