• Lek : en refleksjon 

      Hübenbecker, Herman (Master thesis, 2011)
      This study is a try to show how the use of the word play makes problem for the communication between workers in the kindergarten and between adults and children. This study is based on experience from the pedagogic personnel ...
    • Lek i matematikkundervisningen de første skoleårene 

      Burud, Andrea (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven belyser hva som er grunnskolelæreres meninger om lekens betydning i matematikk for å skape kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole. Lekens plass i skolen er et tema som er interessant, da den ...
    • Lek i overgangen fra barnehage til skole 

      Nikolic, Silje Hoel (SKUT;2019, Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet - storbyuniversitet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Oppgaven er en del av Master i Skolerettet utdanningsvitenskap, fordypning i kroppsøving og ...
    • Lek og alvor - å uttrykke seg selv og det man tenker eller føler gjennom skapende og spontan handling i en skapende prosess 

      Skar, Siri (Master thesis, 2018)
      Oppgaven beskriver en enkeltcase-studie hvor anvendelse av psykodrama og andre kreative uttrykksformer blant en gruppe mennesker i rusbehandling undersøkes. Utgangspunktet for studien var å finne ut mer om hvordan ...
    • Lek og lekende tilnærminger i den første skriveopplæringen 

      Onstad, Ingvild; Lynum, Lise-Merethe (Master thesis, 2023)
      Lek har i alle år, med varierende grad og fokus, vært en del av norske læreplaner og den norske skolen. Den nye læreplanen «Kunnskapsløftet 20» har et økt fokus rundt lek og utforsking for de yngste elevene. De siste to ...
    • Lek og voksenrollen: En studie om barns lek og de voksnes involvering 

      Tronesvold, Tonje (Master thesis, 2013)
      This is a qualitative research paper on children’s play and the adult’s role in children’s play. The method used is focus group interviews with the preschool teachers in four different kindergartens, in three different ...
    • Lek under lupen - kritisk diskursanalyse av "Rammeplan for barnehagen" 

      Hyunh, Johnny (Master thesis, 2019)
      Med denne oppgaven ønsker jeg å bidra med å åpne opp for ulike måter å forstå lek, hvordan forståelsene kommer til uttrykk og får legitimitet i lys av barnehagens rammeplan. I 2017 kom det en ny og oppdatert rammeplan ...
    • Lek – og lekende tilnærming i norskfagets begynneropplæring 

      Hasle, Anniken Fitje (Master thesis, 2021)
      I et historisk perspektiv har alltid lek vært en del av den norske skolen og norske læreplaner, men i variert grad og med ulikt fokus. I masteremne begynneropplæring har lek – og lekende tilnærming vært et helt sentralt ...
    • Lek, medier og fritid i referansebudsjettet 

      Lynum, Markus; Haugsrud, Ingrid; Slettemeås, Dag; Austgulen, Marthe Hårvik; Ansteensen, Ann-Kristin (SIFO-rapport;4-2024, Report, 2024)
      Denne rapporten presenterer arbeidet med å gjennomgå og oppdatere to forbruksområder i det norske referansebudsjettet: "lek og mediebruk" og "mediebruk og fritid". Målet med oppdateringen er å vurdere om grunnlaget for ...
    • Lekemiljøets betydning for barns mulighet til medvirkning - En fenomenologisk undersøkelse av pedagogiske lederes jobb med lekemiljøet for at barn skal få muligheten til å medvirke 

      Andersen, Elin Kristine (Master thesis, 2022)
      Temaet for denne oppgaven er lekemiljøets betydning for barns mulighet til medvirkning. Jeg har jobbet ut fra problemstillingen: «Hvordan jobber pedagogiske ledere med det fysiske lekemiljøet for å ivareta barns mulighet ...
    • Lekende lett: lek og motivasjon i leseopplæring 

      Le, Cecilie (Master thesis, 2023)
      Motivasjon for læring er noe av det viktigste en elev må ha for å kunne lære. Skaalvik definerer motivasjon for læring som en drivkraft som ligger bak innsatsen man har for læring (Skaalvik & Skaalvik, 2018, s. 138-139). ...
    • Lekende læring i begynneropplæringen: En kvalitativ studie om lekens bidrag til elevenes skriving 

      Hofsødegård, Catarina; Saugstad, Julie (Master thesis, 2023)
      Lek har alltid vært en del av skolen. Det har likevel vært ulik grad av hvor mye begrepet lek har blitt inkludert i læreplanen. Om vi ser på dagens kunnskapsløfte, er leken mer sentral enn den var i LK 06. Vi har derfor ...
    • Lekende tilnærming i matematikkundervisningen på førstetrinn 

      Nevelius, Camilla; Olsen, Torhild Simonsen (Master thesis, 2023)
      Lekens plass i skolen, særlig i førsteklasse, har lenge vært diskutert, sammen med utfordringene med å få til å inkludere lek i alle de faglige målene som må på plass. Erfaringene og kunnskapen skolestarterne tar med seg ...
    • Lekens plass i begynneropplæringen: en analyse av lærerveiledninger i norsk og matematikk for de yngste elevene 

      Hjelle, Angela Tombre Flamburiari (Master thesis, 2021)
      Gjennom en kvalitativ, teoridrevet innholdsanalyse har jeg forsøkt å svare på problemstillingen: På hvilke måter tilrettelegger lærerveiledningene for lekpregete aktiviteter i norsk og matematikk for de yngste elevene? ...
    • Lengre liv, nye hjelpemønstre i familien? 

      Herlofson, Katharina (Sosiologi i dag;45(3), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Lengre liv gjør at familiebånd på tvers av generasjoner varer lenger enn noen gang før. Dette innebærer at det å ha både foreldre, barn og barnebarn ikke er uvanlig. I denne artikkelen tar jeg et flergenerasjonsperspektiv ...
    • Lerøy Seafood Group ASA - Verdivurdering 

      Johansen, Kaspar Tufte (Master thesis, 2017)
      Denne masteroppgaven har som hensikt å estimere verdien per aksje i Lerøy Seafood Group ASA per 30.12.16. For å oppnå dette tas det i bruk fundamental- og komparativ verdsettelsesteknikk som baseres på offentlig tilgjengelig ...
    • Lesbiske mødres fortellinger fra barnehagen-er. 

      Jacobsen, Kristin (Master thesis, 2010)
      Denne masteroppgaven setter søkelys på betydninger av profesjonsutøveres arbeid når det gjelder å møte ulike familier i barnehager i Norge i dag. Fokuset er avgrenset til å handle om familier der foreldrene er av samme ...
    • Lesbiske og homofile foreldreskap – hvordan påvirker det barna og hvilket ståsted tar atferdsanalysen? 

      Arntzen, Caroline Mari (Master thesis, 2023)
      Denne studien er en "Scoping Review" for å undersøke hvordan barn av homofile og lesbiske foreldre blir påvirket av foreldrenes legning og familiesituasjon, samt atferdsanalysens syn på tema. Flere og flere par av samme ...
    • Lesbiske og homofile med innvandrerbakgrunn 

      Moseng, Bera Ulstein (NOVA Rapport 14/03, Research report, 2003)
      Rapporten om lesbiske og homofile innvandrere er basert på kvalitive data i form av livshistorieintervjuer samt kvantitive data hentet fra studien Ung i Norge 2002. En hovedkonklusjon i denne forundersøkelsen er at lesbiske ...
    • Lesbiske og homofile med innvandrerbakgrunn 

      Moseng, Bera Ulstein (NOVA Rapport 14/03, Research report, 2003)
      Rapporten om lesbiske og homofile innvandrere er basert på kvalitive data i form av livshistorieintervjuer samt kvantitive data hentet fra studien Ung i Norge 2002. En hovedkonklusjon i denne forundersøkelsen er at lesbiske ...