Lek under lupen - kritisk diskursanalyse av "Rammeplan for barnehagen"
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7692Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med denne oppgaven ønsker jeg å bidra med å åpne opp for ulike måter å forstå lek, hvordan forståelsene
kommer til uttrykk og får legitimitet i lys av barnehagens rammeplan. I 2017 kom det en ny og oppdatert
rammeplan som ga meg motivasjon for å undersøke lekens plass. Lek knyttes nært opp til forståelsen av
barndom samtidig som det er en vesentlig del av barnehagens pedagogikk. Oppgaven tar i bruk en kritisk
diskursanalytisk tilnærming med inspirasjon fra Fairclough. Dette kombineres med Foucaults teorier om
diskurs, og sammen utgjør de det teoretiske og metodologiske rammeverket som brukes i analysen.
Analysen består av en tredimensjonal analyse av tekst, diskursiv praksis og sosial praksis i en mikro- til
makro-perspektiv. Analysen har som mål å avdekke diskursene om lek og hvordan mekanismene bak kan
ha bidratt til at de kan forstås som en «sannhet». Foucault og Faircloughs begreper om diskurs, makt og
intertekstualitet har vært vesentlig for denne oppgavens analyse i møte med rammeplanen. Forhåpentligvis
bidrar oppgaven som helthet til nye bevisstgjøringer og refleksjoner rundt lekens plass i rammeplanen. With this thesis, I want to contribute to opening up on the different ways play can be
understood, how these understandings is expressed and given legitimacy in the Norwegian
Framework Plan for kindergartens. In 2017, a new and updated framework were released
which gave me the motivation to investigate what position play has been given. Play is linked
to how we understand childhood, simultaneous beeing an essential part of our
kindergartens pedagogy. This thesis uses critical discourse analysis inspired by Fairclough. It
combines Foucaults theories on discourse and this makes up the theoretical and
methodological approach. The analysis consist of a three-dimensional analysis of text,
discursive practice and social practice in a micro- to macro-perspective. The aim of the
analysis is to reveal the discourses on play and how the mechanisms behind may have
affected it to be considered the «thruth» within the framework. Hopefully, this thesis as a
whole contributes to awareness and new reflections on the Norwegian Framework plan for
kindergartens.
Beskrivelse
Master i barnehagepedagogikk