• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Barnehagekunnskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Barnehagekunnskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lek under lupen - kritisk diskursanalyse av "Rammeplan for barnehagen"

Hyunh, Johnny
Master thesis
Published version
Thumbnail
Åpne
Hyunh_Johnny.pdf (2.709Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7692
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • LUI - Master i Barnehagekunnskap [141]
Sammendrag
Med denne oppgaven ønsker jeg å bidra med å åpne opp for ulike måter å forstå lek, hvordan forståelsene

kommer til uttrykk og får legitimitet i lys av barnehagens rammeplan. I 2017 kom det en ny og oppdatert

rammeplan som ga meg motivasjon for å undersøke lekens plass. Lek knyttes nært opp til forståelsen av

barndom samtidig som det er en vesentlig del av barnehagens pedagogikk. Oppgaven tar i bruk en kritisk

diskursanalytisk tilnærming med inspirasjon fra Fairclough. Dette kombineres med Foucaults teorier om

diskurs, og sammen utgjør de det teoretiske og metodologiske rammeverket som brukes i analysen.

Analysen består av en tredimensjonal analyse av tekst, diskursiv praksis og sosial praksis i en mikro- til

makro-perspektiv. Analysen har som mål å avdekke diskursene om lek og hvordan mekanismene bak kan

ha bidratt til at de kan forstås som en «sannhet». Foucault og Faircloughs begreper om diskurs, makt og

intertekstualitet har vært vesentlig for denne oppgavens analyse i møte med rammeplanen. Forhåpentligvis

bidrar oppgaven som helthet til nye bevisstgjøringer og refleksjoner rundt lekens plass i rammeplanen.
 
With this thesis, I want to contribute to opening up on the different ways play can be

understood, how these understandings is expressed and given legitimacy in the Norwegian

Framework Plan for kindergartens. In 2017, a new and updated framework were released

which gave me the motivation to investigate what position play has been given. Play is linked

to how we understand childhood, simultaneous beeing an essential part of our

kindergartens pedagogy. This thesis uses critical discourse analysis inspired by Fairclough. It

combines Foucaults theories on discourse and this makes up the theoretical and

methodological approach. The analysis consist of a three-dimensional analysis of text,

discursive practice and social practice in a micro- to macro-perspective. The aim of the

analysis is to reveal the discourses on play and how the mechanisms behind may have

affected it to be considered the «thruth» within the framework. Hopefully, this thesis as a

whole contributes to awareness and new reflections on the Norwegian Framework plan for

kindergartens.
 
Beskrivelse
Master i barnehagepedagogikk
Utgiver
OsloMet - Storbyuniversitetet

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit