LUI - Master i Barnehagekunnskap
Recent Submissions
-
Overgangen mellom hjemmetilværelse og barnehageliv for ettåringer i Norge Hvilken kunnskap finnes om overgangen mellom hjem og barnehage for ettåringer i Norge? En scoping review og tematisk analyse
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøkes det hvilken kunnskap som finnes om overgangen mellom hjem og barnehage for ettåringer i Norge. Metodene «scoping review» og «tematisk analyse» er benyttet i arbeidet. Gjennom ... -
Materielle koreografier. De yngste barnehagebarnas estetiske utforskning med papir.
(Master thesis, 2024)Materielle koreografier er et masterstudie som tar for seg de yngste barnas estetiske utforskning med papir. Med problemstillingen: Hvilken rolle spiller materialitet i barns estetiske utforskning med papir? søker jeg ... -
Barns medvirkning i barnehagen - En kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke oppfatninger pedagoger i barnehagen har om barns medvirkning. Oppgaven innledes med en kort historisk gjennomgang av barnehagens fremvekst i Norge for å sette tematikken i konteksten. ... -
Ledelse og samarbeid i barnehagen En kvalitativ studie
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om ledelse og samarbeid i barnehagen. Formålet med oppgaven blir å få innsikt i hvordan pedagogiske ledere arbeider med å utføre et konstruktivt samarbeid i barnehage. Problemstillingen ... -
Kartleggingsverktøyet «Classroom Assessment Scoring System» og dets betydning for barnehagelærerprofesjonen: En kritisk diskursanalyse.
(Master thesis, 2024)Den norske barnehagesektoren er stadig i endringer, med stadig økende krav til kvalitet og funksjon. Med et mål om å heve kvaliteten i norske barnehager har standardiserte verktøy, som «Classroom Assessment Scoring System» ... -
Fra nesten-hjem til kunnskapsprofesjon - Barnehagelæreren i en profesjonsdiskurs - En Foucault-inspirert analyse om profesjonen i møte med governmentality
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg analysert Børhaug et al. (2018) sin rapport og mandatet til rapporten om barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv. I analysen har jeg sett på det diskursive landskapet profesjonsbegrepet ... -
"Kua mi - jeg takker deg" En kvalitativ undersøkelse om gårdsbarnehagepedagogikk
(Master thesis, 2024)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven tar sikte på å belyse pedagogikken som ligger til grunn for virksomheten i gårdsbarnehager. Resultatene bygger på metodetriangulering, hvor de kvalitative undersøkelsene er å betrakte som ... -
Uteområde i barnehagen – fra konseptualisering til ferdigstillelse. En casestudie av byggeprosessen og hvordan den opplevdes for de forskjellige involverte.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på betydningen av lekeområder ute i barnehager for barns utforskning, lek og utvikling. Ved å fokusere på både planleggingen og brukeropplevelsene knyttet til et konkret lekeområde ute, søker jeg ... -
Veiledning i barnehagen
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven er veiledning i barnehagen. Formålet med oppgaven var å undersøke i hvilke situasjoner barnehagelærere bruker veiledning i barnehagen. Jeg belyser også noen faktorer som kan ha påvirkning på ... -
Ansiktet som lerret - ansiktsmaling som estetiske kommunikasjonsformer
(Master thesis, 2024)I denne arts-based research studien anvender jeg tre innganger for å skape en dypere innsikt og forståelse om ansiktsmaling. Gjennom den første inngangen undersøker jeg hvordan ansiktsmaling kan ha blitt brukt i vårt ... -
Profesjonalisering av barnehagestyrerrollen - En kvantitativ innholdsanalyse av 20 års stillingsannonser
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker endringene i kompetansekrav til barnehagestyrere i Norge fra 2002 til 2022. Gjennom en analytisk tilnærming til 435 stillingsannonser, kartlegges hvilke kompetanser eiere av barnehager ... -
Nysgjerrig på Danning: En kvalitativ undersøkelse om muligheter for barns danningsprosesser i barnehagen i lys av personalets nysgjerrighet
(Master thesis, 2024)Danning kan ses på som et av kjernebegrepene i norske barnehager og blir sett i sammenheng med et holistisk læringssyn og livslang læring. Danning forklares som en subjektiv prosess der individet utvikles i en refleksiv ... -
Kultursensitiv omsorg og barndommens fantasi: En kvalitativ undersøkelse av eventyrets rolle i norsk-somalisk oppvekstmiljø
(Master thesis, 2024)Sammendrag Tematikken i denne masteroppgaven er norsk-somaliske foreldres bruk av somaliske eventyr som omsorgsmiddel, og om det kan forstås i relasjon til verdigrunnlaget i barnehagen. Denne studien fokuserer på ... -
BECOMING (WITH) GARBAGE IN KINDERGARTEN. A study of intra-active bodymingling, affectivity and diffractions set in motion.
(Master thesis, 2024)My thesis "Becoming (with) Garbage in Kindergarten" aims to explore the transformative potential of waste materials within a kindergarten context, by seeking to reconceptualize their value within the kindergarten learning ... -
Pedagogiske endringer i barnehagen ved sykefravær - Fra barnehagelærerens perspektiv
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg belyst på hvilken måte sykefravær påvirker barnehagelærerens pedagogiske arbeid i barnehagen. Mitt metodiske arbeid baseres på Max van Manen (1997)sin forståelse av hermeneutisk fenomenologi, ... -
Mobbeloven i barnehagen - ansvar eller ansvarsfraskrivelse? En kvalitativ undersøkelse av hvilke profesjonsetiske dilemmaer møter personalet i barnehagen av implementeringen av §43, kapittel 8 i Barnehageloven?
(Master thesis, 2024)I 2021 fikk vi et nytt kapittel i barnehageloven. Barna skulle sikres et trygt og godt barnehagemiljø, fritt for mobbing og krenkelser. En av paragrafene i dette kapittelet handler om den skjerpede aktivitetsplikten, om ... -
Småbarns motstand mot barnehagens regler - En kvalitativ studie om barnehagelærerens opplevelser i møte med småbarns motstand
(Master thesis, 2024)Dette prosjektet er en kvalitativ undersøkelse som tar for seg temaet småbarns motstand mot barnehagens regler. Det har blitt gjennomført 6 semistrukturerte intervjuer som har omhandlet barnehagelærere sine individuelle ... -
«Barns estetiske dialoger i et multimodalt transspråkingsrom» - En kvalitativ estetikkbasert studie av barns samskaping
(Master thesis, 2024)Alle barn skal oppleve å bli hørt, få medvirke og delta i sitt liv i barnehagehverdagen ifølge styringsdokumenter for norske barnehager (Kunnskapsdepartementet, 2017; Barnehageloven, 2005, §3) og FNs barnekonvensjon (1989). ... -
Faglig fellesskap i barnehagen
(Master thesis, 2024)I denne undersøkelsen er jeg opptatt av hva som kjennetegner et godt fagmiljø i barnehagen, og hvordan det faglige kollegiale felleskapet utvikles. I en hektisk og kompleks barnehagehverdag, kan det faglige fellesskapet ...