Hva skjer med leken i overgangen fra barnehage til skole?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3029572Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Overgangen mellom barnehage og skole er en viktig overgang i barnas liv. For barna er leken den viktigste og mest meningsfulle aktiviteten i livet deres, og barn tilbringer store deler av dagen i barnehage eller skole. Hvordan barn leker og hvordan de opplever leken i barnehage og skole er det derfor viktig å ha kunnskap om. Oppgaven tar utgangspunkt i Gadamers filosofiske teorier om lek, og fokuserer på den frie leken, ikke lekende læring. Analysene bygger på en fenomenologisk tolkning av barneintervju. Det blir gjennomført fire gruppeintervjuer, to intervju med de eldste barna i barnehagen, og to intervju med elever i andre klasse på skolen. Barneintervju er et intellektuelt håndverk, og en uerfaren forsker eller pedagog vil gjør mange feil. Intervjuene viser at barna opplever at de voksne i liten grad deltar i leken. Barna i skolen har en forståelse om at lek ikke foregår i klasserommet, men i friminutt, på turdager og i gymtimer. En mulig tolkning er at på grunn av den avgrensede tiden barna i skolen har til lek, tilpasser barna seg ved å bli effektive lekere, de vet hva de skal leke, alle vet sine roller og de kommer raskt i gang. Dette i motsetning til barnehagebarna som ser ut til å gå litt mer inn og ut av leken.