Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWinger, Nina
dc.contributor.authorSjursen, Tina
dc.date.accessioned2022-11-02T11:28:02Z
dc.date.available2022-11-02T11:28:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3029572
dc.description.abstractOvergangen mellom barnehage og skole er en viktig overgang i barnas liv. For barna er leken den viktigste og mest meningsfulle aktiviteten i livet deres, og barn tilbringer store deler av dagen i barnehage eller skole. Hvordan barn leker og hvordan de opplever leken i barnehage og skole er det derfor viktig å ha kunnskap om. Oppgaven tar utgangspunkt i Gadamers filosofiske teorier om lek, og fokuserer på den frie leken, ikke lekende læring. Analysene bygger på en fenomenologisk tolkning av barneintervju. Det blir gjennomført fire gruppeintervjuer, to intervju med de eldste barna i barnehagen, og to intervju med elever i andre klasse på skolen. Barneintervju er et intellektuelt håndverk, og en uerfaren forsker eller pedagog vil gjør mange feil. Intervjuene viser at barna opplever at de voksne i liten grad deltar i leken. Barna i skolen har en forståelse om at lek ikke foregår i klasserommet, men i friminutt, på turdager og i gymtimer. En mulig tolkning er at på grunn av den avgrensede tiden barna i skolen har til lek, tilpasser barna seg ved å bli effektive lekere, de vet hva de skal leke, alle vet sine roller og de kommer raskt i gang. Dette i motsetning til barnehagebarna som ser ut til å gå litt mer inn og ut av leken.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectLeken_US
dc.subjectOvergangen_US
dc.subjectBarnehageren_US
dc.subjectSkolegangen_US
dc.subjectGadamer, Hans-Georgen_US
dc.titleHva skjer med leken i overgangen fra barnehage til skole?en_US
dc.title.alternativeWhat happens to children's play in the transition from kindergarten to school?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber87en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel