Blar i LUI - Master i Barnehagekunnskap på tittel
Viser treff 1-20 av 165
-
Aksjonsforskning og barns medvirkning med postmoderne blikk : Foucault og Derrida i barnehagen
(Master thesis, 2008)Gjennom poststrukturelle perspektiver har jeg jobbet med aksjonsforskning sammen med en personalgruppe jeg er daglig leder for. Aksjonsforskningen er bygget opp rundt gruppas refleksjoner og kritiske gransking av egen ... -
Aldri uten etikk - diffraktive prosesser om etikk i barnehagen
(Master thesis, 2021)Initially I start by expressing my concerns regarding the potential effects of the implementation and expanding use of pedagogical quality programs in Norwegian Early Childhood Education Institutions. However, throughout ... -
Ansiktet som lerret - ansiktsmaling som estetiske kommunikasjonsformer
(Master thesis, 2024)I denne arts-based research studien anvender jeg tre innganger for å skape en dypere innsikt og forståelse om ansiktsmaling. Gjennom den første inngangen undersøker jeg hvordan ansiktsmaling kan ha blitt brukt i vårt ... -
Arbeid med trygg atmosfære i barnegruppen - En kritisk realistisk observasjonsstudie av personalets arbeidsmåter på en 0-3 års avdeling
(Master thesis, 2015)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk. Oppgaven tar utgangspunkt i barnehagen som en arena med åpne vilkår der man ikke kan forutse hendelser, men derimot gjennom å vise kompleksiteter kan forstå menneskers ... -
Arbeidsdeling i barnehagen – en kritisk realistisk case studie
(Master thesis, 2014)Prosjektets forskningsspørsmål er "hvordan arbeidsoppgaver fordeles på avdelingsnivå i barnehagen og hva som ligger til grunn for fordelingen". Forskningsspørsmålet knyttes til barnehagelærernes profesjonsidentitet samt ... -
Att möta barn i ögonblicket - En kvalitativ studie med blick på hur strukturen i det stora, kan påverka pedagogens möjlighet att möta barn i det lilla
(Master thesis, 2022)Det här är en masteroppgave inom mastern barnehagekunnskap vid OsloMet. Oppgaven är en kvalitativ undersökning, relaterat till hur barnehagens hierarkiska struktur kan påverka pedagogens möjlighet att möta barn i ögonblicket. ... -
"Å vekke monster til live": Nomadisk-eksperimenterande-spekulative lesingar av #UFORSVARLIG
(Master thesis, 2019)Denne postkvalitative studien er basert på lesingar av det norske Barnehageopprøret og kampanjen #uforsvarlig sine tekstar som frå 2018 har blitt publisert i Dagsavisen, og i opprøret si side på Facebook. Dramatiske ... -
”BaconOst!” Måltidets muligheter – en samtaleanalyse av fellesskap og deltakelse under måltidet i barnehagen
(Master thesis, 2017)Oppgaven er en analyse av hvordan temaer kan gi innsikt i fellesskap og deltakelse i måltidssamtaler. For å finne ut av dette har jeg gjort en samtaleanalyse av tema, initiativ og respons. Gjennom denne analysen har jeg ... -
Barne- og ungdomsarbeideren- fortellinger fra et levd barnehageliv. En kvalitativ intervjustudie med praksiskandidater som har tatt fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om hvordan en gruppe barne- og ungdomsarbeidere beskriver sine kompetanser i møter med barnehagens hverdagsliv. Alle barne- og ungdomsarbeiderne som har deltatt i denne studien har tatt ... -
Barnehagelærerens profesjonalisering gjennom økt kompetanse. En kvantitativ studie av de nyutdannede barnehagelærernes valg etter bachelorgraden
(Master thesis, 2020)Temaet for masteroppgaven er barnehagelæreres profesjonskvalifisering gjennom økt kompetanse. Følgende tre forskningsspørsmål er undersøkt gjennom en kvantitativ tilnærming: 1. Hva gjør de nyutdannede barnehagelærerne? 2. Hva ... -
Barnehagelæreres kamper. En kvalitativ studie om barnehagelæreres kamper for barna, barnehagen og profesjonen.
(Master thesis, 2024)Barnehagen er en sentral samfunnsinstitusjon, og har gjennomgått en stor utvikling de siste 50 årene. Dette forskningsprosjektet handler om barnehagelæreres kamper. Hensikten med studien har vært å utvikle mer kunnskap om ... -
Barnehagelæreres tanker om sorg og omsorg - En kvalitativ undersøkelse
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i Barnehagekunnskap, på OsloMet. Oppgavens tema er sorg og omsorg i barnehagen. Problemstillingen i oppgaven er «Hvordan tenker barnehagelærere om sin rolle i møte med barn i sorg?» Oppgaven tar ... -
Barnehagelærerprofesjonen i og med jakten på «kvalitet» - En Foucault-inspirert analyse
(Master thesis, 2015)In this thesis, I have focused on the early childhood education teacher profession in and with the pursuit of «quality». I have chosen this topic as I experience that the focus on quality has been vast in the recent ... -
Barnehagerevolusjon! : Tidlig læring for sosial utjevning. Kritiske lesninger av samtidige barnehagepolitiske endringer
(Master thesis, 2010)Title Kindergarten Revolution! Early learning for Social Cohesion: Critical readings of contemporary changes in Early Childhood Education Politics Theme It`s great social changes in our time, especially related to ... -
Barnerom : hvordan bruker noen av de yngste barna fysiske rom i barnehagen?
(Master thesis, 2012)Dette er en master oppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo, Norge. Jeg har valgt å kalle den Barnerom, basert på temaet for oppgaven som er: Hvordan bruker de yngste barna det fysiske rom i barnehagen? Temaet ... -
Barns danningsprosesser i barnehagen. En kvalitativ studie om arbeidet med barns danningsprosesser i barnehagen
(Master thesis, 2020)Mål: Temaet for denne masterstudien er barns danningsprosesser i barnehagen, og barnehagens rammevilkår. Oppgaven tar utgangspunkt i Wilhelm von Humboldts forståelse av danning som en vekselvirkende prosess mellom individet ... -
«Barns estetiske dialoger i et multimodalt transspråkingsrom» - En kvalitativ estetikkbasert studie av barns samskaping
(Master thesis, 2024)Alle barn skal oppleve å bli hørt, få medvirke og delta i sitt liv i barnehagehverdagen ifølge styringsdokumenter for norske barnehager (Kunnskapsdepartementet, 2017; Barnehageloven, 2005, §3) og FNs barnekonvensjon (1989). ... -
Barns fotografier : samtaler om subjektiveringsprosesser i barnehagen og `hjemme`
(Master thesis, 2010)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo med hovedfokus på barns subjektiveringsprosesser i barnehagen og `hjemme`. Barns konstruksjoner av subjektivitet i et hverdagsliv var inspirasjonskilden ... -
Barns medvirkning i barnehagen - En kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke oppfatninger pedagoger i barnehagen har om barns medvirkning. Oppgaven innledes med en kort historisk gjennomgang av barnehagens fremvekst i Norge for å sette tematikken i konteksten. ... -
Barns opplevelse av språktesting med bildeverktøyet Cross-linguistic Lexical Tasks på nettbrett
(Master thesis, 2022)Tema for masteroppgaven er barnehagebarns opplevelse av språktesting. Jeg utforsker temaet med det nettbrettbasert bildeverktøyet Cross-linguistic Lexical Tasks (CLT). I noen tilfeller er det nødvendig å vurdere små barns ...