Arbeid med trygg atmosfære i barnegruppen - En kritisk realistisk observasjonsstudie av personalets arbeidsmåter på en 0-3 års avdeling
Abstract
Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk. Oppgaven tar utgangspunkt i
barnehagen som en arena med åpne vilkår der man ikke kan forutse hendelser, men
derimot gjennom å vise kompleksiteter kan forstå menneskers handlingsmåter.
Formålet med oppgaven er å utvikle kunnskap om hvordan personalet på en 0-3 års
avdeling arbeider med trygg atmosfære i barnegruppen, samt å avdekke noen
mekanismer som kan virke inn på personalets arbeid. Oppgaven har som
underliggende formål å utforske kritisk realisme som metateoretisk perspektiv på
forskning på barnehagefeltet. Kritisk realisme har en ontologi som finnes uavhengig
av vår kunnskap om den og en epistemologi som er relativ. Både ontologi og
epistemologi er deler av hele virkeligheten og kunnskap om denne. Innenfor dette
perspektivet utforskes begrepet ”trygg atmosfære”. Oppgaven viser hvordan man ved å
ta et kritisk realistisk perspektiv på trygg atmosfære kan se ut over det som kjennes på
kroppen og det som er direkte observerbart. På den måten kan det hevdes at arbeid
med en trygg atmosfære i barnegruppen kan eksistere uavhengig av om alle i
barnegruppen føler denne atmosfæren. Arbeidet blir dermed orientert om trygg
atmosfære som mulighetsrom.
Masteroppgaven er skrevet med en fagteoretisk tolkningsramme inspirert av klassisk
tilknytningsteori og teorier om affektregulering. Oppgaven har et spesielt fokus på
evolusjonær behavioristisk forståelse av barn, intersubjektivitet og betydningen den
har for utvikling av barns trygge relasjoner. Samtidig utforsker oppgaven personalets
virkemidler i møter mellom personal og barn. Undersøkelsen tar utgangspunkt i en
kvalitativ observasjonsstudie av fire ansatte på en 0-3 års avdeling. Observasjonene er
orientert om personalets direkte arbeid med barna og deres samspill. Gjennom
abduksjon og retroduksjon som analyseverktøy er personalets arbeidsmåter, og
mekanismer som virker inn, tematisk kategorisert.
Avslutningsvis argumenterer oppgaven for at arbeid med enkeltbarn og barn på
gruppenivå kan opptre dualistisk, og utgjøre et holistisk arbeid. Oppgaven konkluderer
med at personalets arbeid med trygg atmosfære har et gjennomgripende fokus på tillit
der personalet ofte er tilbaketrukket, men likevel oppmerksom og affektivt inntonet på
barna. Forskjellige mekanismer virker ulikt inn på personalets arbeid. Mekanismene
determinerer ikke personalets arbeidsmåter, men de begrenser og muliggjør
arbeidsmåter. This is an early childhood education masters thesis. The thesis assumes the
kindergarten to be an arena of open systems where one cannot predict events,
however, by showing complexities one can understand the human interaction aspect.
The purpose of the thesis is to develop knowledge about how caregivers in a
classroom for 0-3 year old children work within a safe atmosphere, and to uncover
some mechanisms that can affect their work. This thesis also has an underlying
purpose, which is to explore critical realism as metatheory in the field of early
childhood education. Critical realism has an ontology, which exists independently of
our knowledge of it, and a relative epistemology. Both ontology and epistemology are
parts of the entire reality and knowledge about this. Within this perspective the term
“safe atmosphere” is researched. The thesis shows that through taking a critical
realistic perspective in a safe atmosphere, one can see past that which is felt by the
body and which could be known by direct observation. In this way, it can be claimed
that working with safe atmosphere can happen independently of each individual in the
classroom experiencing the atmosphere as safe. The work thus becomes focused on
creating a safe atmosphere of possibilities.
The thesis is written with theoretic interpretation inspired by classic attachment theory
and affect regulation theory. It has a focus on evolutionary behavioral understanding
of children, intersubjectivity and the meaning it has for a child’s development of
secure relationships. Simultaneously, this thesis explores caregivers’ means of action
in interactions between caregivers and children. The method used for researching this
is a qualitative observation of four caregivers in a classroom of 0-3 year olds. The
observations are focused on the direct work of the caregivers with the children and
their interactions. Using abduction and retroduction as analytic tools, the way of
working and mechanisms that affects work are thematically categorized.
In conclusion, the thesis argues that working with children as individuals and on a
group level can be dualistic, though they are not dichotomies, but rather constitute a
holistic work. The thesis concludes that caregivers working with a safe atmosphere
have a pervasive focus on trust combined with attentive distance, and that mechanisms
affect caregivers’ work differently. The mechanisms do not determine the caregivers’
way of working, but they limit and permit ways of working.
Description
Master i barnehagepedagogikk