Barns danningsprosesser i barnehagen. En kvalitativ studie om arbeidet med barns danningsprosesser i barnehagen
Abstract
Mål: Temaet for denne masterstudien er barns danningsprosesser i barnehagen, og barnehagens rammevilkår. Oppgaven tar utgangspunkt i Wilhelm von Humboldts forståelse av danning som en vekselvirkende prosess mellom individet og omgivelsene. Oppgaven legger vekt på tidligere forskning og teoretiske perspektiver som kan knyttes til denne forståelsen av danning. Formålet har vært å undersøke hvordan et utvalg barnehagelærere oppfatter vilkårene for å støtte opp om barns danningsprosesser i barnehagen. Med bakgrunn i politiske satsinger på mer standardisert og målrettet form for pedagogikk, samt strukturelle politiske og kommunale føringer som kan ha betydning for det daglige arbeidet i barnehagen, har jeg undersøkt følgende forskningsspørsmål:
Hvordan kan barnehagelæreren støtte opp om barns danningsprosesser i barnehagen, og hvilken betydning kan barnehagens rammevilkår ha?
Metode: Masterstudien har en kritisk hermeneutisk forskningstilnærming. Jeg retter et kritisk blikk på politiske satsinger og føringer for barnehagen, og søker kunnskap gjennom tidligere forskning, teoretiske perspektiver og ved fortolkning av barnehagelærernes erfaringer og beskrivelser av barns danningsprosesser og barnehagens rammevilkår. I studien har jeg gjennomført kvalitative forskningsintervjuer med 7 barnehagelærere fra fem kommuner i Norge.
Resultater: Funnene viser at arbeidet med å fremme barns danningsprosesser er mangfoldig og berører flere sider ved barnas liv i barnehagen. Informantenes beskrivelser og erfaringer knytter seg til barnas muligheter for lek, spontanitet og fellesskap, samt hvilke temaer, fag og læringsformer barna presenteres for, og får erfaringer med i barnehagen. Funnene viser at lav bemanning, høyt sykefravær, store barnegrupper, økonomi og økt fokus på systematisk og målrettet pedagogikk i barnehagen kan begrense mulighetene for å støtte opp om barns danningsprosesser. Objectives: This Master thesis examines childrens bildung processes in the kindergarten, as
well as the kindergartens framework. The thesis is based on Wilhelm von Humboldt's
understanding of bildung as an interactive process between the individual and the
surroundings. This thesis emphasises previous research and theoretical perspectives that can
be tied to this understanding of bildung. The purpose of this thesis has been to examine how a
selective group of kindergarten teachers perceive the terms to support children's bildung
processes in kindergarten. Based on political commitments to more standardized and targeted
form of pedagogy, as well as structural political and regional guidelines that can be of
importance for the day to day work in kindergarten, i have studied the following research
question:
How can kindergarten teachers support children´s bildung processes, and what is the
importance of the kindergartens framework in relation to children´s bildung processes?
Method: This master thesis has a critical hermeneutic research approach. Political
commitment and guidelines for the kindergarten has been reviewed with a critical look.
Knowledge has been obtained through previous research, theoretical perspective and
interpretation of kindergarten teachers experience and descriptions of children's bildung
processes and the kindergartens framework. The data collected in this study was through
qualitative interviews using 7 kindergarten teachers from 5 different regions in Norway.
Results: The results show that work to further childrens bildung processes are divers and
affect multiple aspects of children's lives in the kindergarten. The experience and descriptions
of the participants relate to the children's opportunity to play, be spontaneous and experience
fellowship, as well as which themes, subjects and teaching methods the children are exposed
to. The results show that low staffing, high leave of absence due to illness, larger groups of
children, economy as well as increased focus on systematic and targeted pedagogy can limit
the possibilities to support children's bildung processes.
Description
Master i barnehagepedagogikk