Blar i LUI - Master i Barnehagekunnskap på tittel
Viser treff 33-52 av 143
-
Eigenkjærleik- å gi seg sjølv verdi som menneske med kjærleik self love- to give worth to oneself as a human being with love
(Master thesis, 2020)I denne masteren vil eg, ut i frå eit poststrukturalistisk blikk, prøve å skape meir liv rundt fenomenet eigenkjærleik. Eit omgrep eg tenkjer kan vere viktig i forhold til barn og unges psykiske helse. Eigenkjærleik, eit ... -
Emosjonell intelligens i barnehagen
(Master thesis, 2023)Dagens barnehager står ovenfor sammensatte krav og forventninger både inn- og utad i organisasjonene. Styringsdokumenter har fått et økt fokus på tidlig innsats og forebyggende arbeid i barnehagene, hvor barnehagelærere ... -
En studie med et historisk perspektiv på barnehagen som en del av utdanningsforløpet. En kvalitativ analyse av offentlige dokumenter
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven tar jeg opp tema og problemstilling som omhandler oppfatninger omkring utdanning i barnehagen i et historisk perspektiv, med fokus på endringer i forståelsen av barnehagen som en del av utdanningsforløpet. ... -
En undersøkelse hvor teorier om diffraksjon benyttes for å analysere intra-aktivitet mellom barn og kommersielt leketøy på ”ha-med-dag”
(Master thesis, 2011)Denne undersøkelsens fokus er på intra-aktiviteten som oppstår mellom barn og kommersielt leketøy. For å analysere dette har jeg undersøkt og brukt teorier om diffraksjon. Min interesse for den kommersielle barndommen mange ... -
Erfaringer med «De Utrolige Årene» utviklet av Carolyn Webster-Stratton. En kvalitativ undersøkelse, med fenomenologisk inngang, av barnehagelæreres og styreres forståelse av ros, anerkjennelse og medvirkning i tilknytning til programmet «De Utrolige Årene» og et kritisk inspirert blikk på i hvilken grad «De Utrolige Årene» kan være med på å støtte opp om samfunnsmandatet / formålet og verdigrunnlaget i Rammeplan for barnehagen (2017)
(Master thesis, 2020)Studien undersøker, ved bruk av intervju som metode, fire barnehagelæreres og to styreres tanker om ros, anerkjennelse og medvirkning i tilknytning til skole-og barnehageprogrammet «De Utrolige Årene» som beskrevet i boken ... -
Evnerike barn i barnehagen
(Master thesis, 2012)As I see it, the theme of gifted children is neglected in Norwegian kindergartens. This Master’s dissertation points at the dominant attitudes towards that we are all as equal and able. It highlights how gifted children ... -
Exploring Love as a Professional Practice in Early Childhood Education: A Critical Hermeneutic Study
(Master thesis, 2014)This study addresses love as a professional practice in early childhood education. The practice of love is largely unspoken and takes place within a profession associated with the traditional work of women. The professional ... -
Foreldreperspektiver på barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart
(Master thesis, 2013-05)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Hovedtema for oppgaven er: Hvordan forstår noen foreldre barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart (0-3 år)? Hvilke ... -
Fra barnehagepolitikk til barnehagevirkelighet. En studie av politikkens idéverden og barnehagestyreres oppfattede barnehagevirkelighet
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven i barnehagekunnskap handler om den politiske idéverden og barnehagestyreres oppfattede barnehagevirkelighet. Problemstillingen har vært: Hvordan er sammenhengen mellom politiske partiprogrammer og ... -
Følelser som oppstår i rollen som daglig leder i barnehage og hvordan følelsene påvirker rollen. Kvalitativ metode
(Master thesis, 2023)Hensikt: Hensikten med denne masteroppgaven er å presentere og diskutere hvilke følelser som oppstår i rollen som daglig leder i barnehage og hvordan følelsene påvirker rollen. Metode: Semistrukturerte kvalitative ... -
Handlende stemmer i skapende møter
(Master thesis, 2015)The Framework Plan for the Tasks and Content for Kindergartens (Kunnskapsdepartementet, 2011) emphasizes kindergartens’ responsibility to facilitate all children’s participation in the classroom community. Despite ... -
Hva er det vi ikke snakker om? Om kommunikasjon og teamsamarbeid i barnehagen
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i barnehagekunnskap. Temaet for studien handler om kommunikasjon mellom ansatte i barnehageteam og har følgende problemstilling: Hva kan karakterisere tilbakemeldinger som ikke blir uttalt i ... -
Hva har det å si? En kvalitativ studie om pedagogiske lederes tanker, meninger og erfaringer omkring styrerens tilstedeværelse
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke pedagogiske lederes erfaringer, tanker og meninger rundt styreres tilstedeværelse og hva dette har å si for deres rolle. Dette ses i sammenheng med teorier om transformasjonsledelse ... -
Hva skjedde med pedagogikken våren 2020? En studie om barnehagelærerens faglighet,barnefellesskapets plass og barns opplevelse av å ha det bra i barnehagen
(Master thesis, 2022)Mål: Denne masteroppgaven har hatt til hensikt å sette søkelys på barnehagelærerens faglighet, barnefellesskapet og lekens plass i barnehagen. Oppgaven retter også et tydelig blikk mot barnas opplevelse av å ha det bra i ... -
Hva skjer med leken i overgangen fra barnehage til skole?
(Master thesis, 2022)Overgangen mellom barnehage og skole er en viktig overgang i barnas liv. For barna er leken den viktigste og mest meningsfulle aktiviteten i livet deres, og barn tilbringer store deler av dagen i barnehage eller skole. ... -
Hva slags barnehage forskning skal vi ha? En kvalitativ studie av hvordan politiske føringer kan påvirke barnehageforskningen og barnehagens innhold
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om barnehageforskning og råderommet i barnehagen. Jeg har sett nærmere på hva politiske dokumenter sier om barnehageforskning og om de kan påvirke barnehagens innhold. Masteroppgaven har to ... -
Hvilke muligheter har de yngste barna til å tre frem som subjekter i møte med utøvende musiker i barnehagen? : en studie med et fenomenologisk blikk og med teorier om relasjoner og estetiske uttrykksformer, på gylne musikkmøter i barnehagen
(Master thesis, 2012)This study discuss how the children aged 1 – 2 years can be seen and appear as subjects in dialogue with a performing musician in kindergarten. I have a perspective that leans on phenomenological theories and theories ... -
Hvilke pedagogiske repertoar er nødvendig å kunnskape om for å utvide rommet for annerledeshet i utdanningssystemet?
(Master thesis, 2021)Jeg har vært sammen med barn som er annerledes hele mitt yrkes aktive liv. Mine år med stadig innblikk i andre måter å være på i verden gjør at jeg ikke lenger finner det tilstrekkelig å fortsette reproduksjonen av forståelsen ... -
"Hvis jeg skal utvikle meg og være bevisst på det jeg gjør, så må veiledning til" - En kvalitativ undersøkelse av erfarne pedagogiske lederes opplevelser med veiledning, i lys av at barnehagen skal være en lærende organisasjon
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er erfarne pedagogiske lederes opplevelse av veiledning, i lys av barnehagen som en lærende organisasjon. Erfarne pedagogiske ledere defineres her som barnehagelærere med mer enn 8 års ... -
Hvor blir det av mennene? En kvalitativ studie av hvorfor menn slutter i jobben som barnehagelærer – basert på intervjuer av et utvalg mannlige barnehagelærere som har sluttet
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative masteroppgaven har som formål å undersøke ulike grunner til at mannlige barnehagelærere slutter i barnehagen. Oppgaven belyser et utvalg av mannlige barnehagelæreres subjektive beskrivelser av hvordan det ...