Lekemiljøets betydning for barns mulighet til medvirkning - En fenomenologisk undersøkelse av pedagogiske lederes jobb med lekemiljøet for at barn skal få muligheten til å medvirke
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3027019Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne oppgaven er lekemiljøets betydning for barns mulighet til medvirkning. Jeg har jobbet ut fra problemstillingen: «Hvordan jobber pedagogiske ledere med det fysiske lekemiljøet for å ivareta barns mulighet til medvirkning?» Jeg har gjort et forskningsprosjekt ut fra et kroppsfenomenologisk ståsted der jeg har foretatt en kvalitativ undersøkelse med intervjuer og observasjoner i en barnehage for å samle inn data, analysere funn og tolke det jeg har funnet ut. Det ser ut som et fysisk lekemiljø vanskelig lar seg avgrense og medvirkning er felleskap, tilhørighet og det å være sammen om noe. Ut fra mine undersøkelser ser det ut som lekemiljøer blir til gjennom et samspill av menneskene og deres bruk av rommet og materialene og at medvirkning er opplevelsen av fellesskap og tilhørighet. Da har det noe og si at barna møter lekemiljøer som frister, engasjerer, inspirerer og som ønsker dem velkomne til å gjøre noe de kan være sammen om, for at de skal ha mulighet til å medvirke i det lekemiljøet som barnehagen tilbyr.