Blar i ODA Open Digital Archive på tittel
Viser treff 7139-7158 av 17112
-
Hvordan ivaretas læring i offentlige og private sykehjem? Hva kan forklare eventuelle forskjeller mellom offentlige og private sykehjem?
(Master thesis, 2015)Tema for oppgaven er læring. Våre 2 forskningsspørsmål er: Hvordan ivaretas læring i offentlige og private sykehjem? Hva kan forklare eventuelle forskjeller mellom offentlige og private sykehjem? Vår hovedhensikt var å ... -
Hvordan jobber familieterapeuter med familier som har kreftsyke barn? En kvalitativ studie av hvordan seks familieterapeuter og psykologer bruker sin profesjonelle kunnskap og familieterapeutiske metoder i samtaler med kreftrammede barnefamilier.
(Master thesis, 2022)Background: Family therapy is a form of therapy that focuses on including the whole family in the therapy sessions. Among other goals, it aims to ease the psychological pressure on each family member. This thesis examines ... -
Hvordan jobber fire lærere med rasisme i barneskolen? Lærerens refleksjoner og erfaringer
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven forsøker å undersøke ulike aspekter ved læreres arbeid med rasisme. Gjennom dybdeintervjuer med fire lærere med erfaring fra barneskolen, utforsker jeg først lærernes rasismeforståelser. Her er målet ... -
Hvordan kan barnehageledelsen utvikle barnehagen som lærende organisasjon? En empirisk casestudie av barnehagens utviklingsarbeid som lærende organisasjon i Nittedal kommune.
(Master thesis, 2023)A central requirement for the rammeplan for barnehagen stipulates that kindergartens in Norway are to develop as a learning organization. No further details are provided in the government’s guidelines as to what this means ... -
Hvordan kan beskrivelse og refleksjon over erfaringer i praksisfeltet bidra til å utvikle begynnende yrkeskunnskap hos elever på yrkesfag?
(Master thesis, 2010)Dette masterarbeidet er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt hvor jeg har forsket på egen arbeidsplass, med elever og kollegaer. Problemstillingen har vært; Hvordan kan beskrivelse og refleksjon over erfaringer i ... -
Hvordan kan bruk av historier i undervisningen bidra til å fremme naturvitenskapelig literacy? Et eksempel på tverrfaglig undervisning etter fagfornyelsen, inspirert av storyline som undervisningsmetode
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av et undervisningsopplegg som er laget for å fremme naturvitenskapelige literacykompetanse. Det er et utforskende undervisningsopplegg inspirert av storyline som metode og er ... -
Hvordan kan dannelsesperspektivet i KRLE forstås?
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven forsøker å svare på spørsmålsstillingen Hvordan kan dannelsesperspektiv i kristendom, religion, livssyn og etikk (heretter KRLE ) forstås? For å gjøre dette har jeg hentet kunnskap fra politiske styrings ... -
Hvordan kan delekultur brukes i design av løsninger som går fra eie til lån og leie av fritidsutstyr?
(MAPD;2020, Master thesis, 2020)Det er viktig for folkehelsa at vi både er ute i naturen og i bevegelse og det er et mål fra Regjeringen og organisasjoner som Den Norske Turistforeningen å få flere ut i naturen på en trygg måte. Vi er en nasjon som er ... -
Hvordan kan digital transformasjon bidra til økt verdiskaping? En komparativ casestudie av seks aktører innen reiselivsnæringen
(Master thesis, 2021)En rivende teknologisk utvikling medfører at organisasjoner ser seg nødt til å gjennomføre en digital transformasjon for å opprettholde konkurranseevnen. I tillegg stiller kundene høyere krav, hvor ansattes digitale ... -
Hvordan kan effektiv selskapsstyring og internkontroll forebygge økonomisk kriminalitet internt i selskapet? En kvalitativ studie av økonomisk kriminalitet og hvilke verktøy som kan bidra i det forebyggende arbeidet
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne avhandlingen var å finne ut hvordan selskapsstyring og internkontroll kan bidra til å forebygge økonomisk kriminalitet internt i selskaper. For å gjøre dette gjennomførte vi dybdeintervjuer med et ... -
Hvordan kan elevmedvirkning og tydelig klasseledelse bidra til å utvikle elevenes sosiale kompetanse, og hvordan vil læringsmiljøet bli påvirket i prosessen?
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Dette masterarbeidet er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt. Det ble gjennomført skoleåret 2013/2014. Problemstillingen er: Hvordan kan elevmedvirkning og tydelig klasseledelse bidra til å utvikle elevenes sosiale ... -
Hvordan kan en digital renholdsplan sikre avtalte KPI-er for renholdstjenesten og selvledelse blant renholderne?
(Bachelor thesis, 2017-05)Denne rapporten er et undersøkelsesarbeid gjort i forbindelse med bacheloroppgaven i studiet Facility Management ved Høyskole i Oslo og Akershus. Denne gir 15 studiepoeng. Til grunn for rapportundersøkelsen ligger mitt ... -
Hvordan kan estetisk erfaring forstås som en måte å lære på – satt inn i en barnehagekontekst. En teoretisk-hermeneutisk studie.
(Master thesis, 2017)Hovedanliggende med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken betydning estetiske erfaringer kan ha for barn i barnehagealderen, og hvordan estetisk erfaring kan forstås som en måte å lære på i en barnehagekontekst. ... -
Hvordan kan et utforskende undervisnings- opplegg i naturfag støtte læring og motivasjon hos elever med stort læringspotensial?
(NorDiNa;17 (2), Journal article; Peer reviewed, 2021-04-28)This article presents how an inquiry-based teaching unit designed for the regular classroom can support the motivation and learning of gifted students. Inquiry-based teaching was conducted with such students, and data were ... -
Hvordan kan fysisk aktivitet bidra til elevers læring i norskundervisning? Norsk som eksemplarisk arena for å undersøke hvordan lærere oppfatter fysisk aktiv læring i forbindelse med teoretisk undervisning
(Master thesis, 2022)Tidligere forsking har vist at elever har positivt utbytte av å være i fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet kan bidra til å fremme både læring og helse, og det har på grunn av denne forskningen blitt et større fokus på å ... -
Hvordan kan innskuddsløsninger bli bedre enn ytelsespensjon? En studie av pensjonsforløpet til ansatte i offentlige og private sykehjem i Oslo
(Master thesis, 2017)Pensjon er et aktuelt tema i stadig endring som påvirker alle. Vi spør: Hvordan kan innskuddsløsninger bli bedre enn ytelsespensjon? Med Monte Carlo-simulering har vi simulert pensjonsforløp til individene i utvalget ... -
Hvordan kan kvaliteten i frisørutdanningen forbedres slik at den blir mer meningsfull for elevene og relevant til arbeidslivets krav?
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Bakgrunn for denne masteroppgaven er manglende søkning til yrkesfag. Stadig flere unge velger en akademisk utdanning. Norge er blitt et land med mangel på håndverkere. Som lærer på Vg2-frisør, har jeg i denne oppgaven tatt ... -
Hvordan kan ledere forebygge ansattes psykiske plager? En kvalitativ studie av ledere i helse- og omsorgstjenestene, deres oppfatninger om ansattes psykiske helse og kunnskap om psykososiale arbeidsfaktorer som forebygger psykiske plager.
(Master thesis, 2020)High labour force participation and productivity are important for both economic growth and the sustainability of public finances in Norway. The employers should therefore promote positive employee mental health. Preventing ... -
Hvordan kan læreren bruke nettbrett for å tilrettelegge undervisningen for de yngste elevene?
(MAIKT-MASTER;2019, Master thesis, 2019)de siste årene har nettbrett blitt tatt i bruk som en del av undervisningen i det digitale klasserommet. Den økende innføringen av digitale verktøy i klasserommet henger sammen med teknologiens utvikling av samfunn og ...